Ekholmen är ett område där många barn och vuxna cyklar, och det finns stora cykelstråk utmed Ålerydsvägen och Vistvägen.
– Över cykelbanorna går det flera bilanslutningar till bostäderna. Därför vill vi trafiksäkra och riskminimera vissa punkter. Om det händer en olycka ska konsekvensen bli så lindrig som möjligt. Det blir den om bilarna sänker hastigheten, säger Per Oldfeldt, projektledare i Linköpings kommun.
Punkterna visar var passagerna byggs. I övre delen syns Ålerydsvägen, i mitten Vistvägen.
Ytterligare tre passager som ska byggas längs Vistvägen.
Vid cykelpassagerna får bilisterna sakta ner farten, köra över ett litet gupp och vara observanta på dem som passerar på gång- och cykelbanorna. Den typ av passager som nu ska byggas finns redan på flera andra ställen i Linköping, till exempel längs Västra vägen.
En gång- och cykelpassage vid Västra vägen. I Ekholmen kommer de upphöjda passagerna att byggas i asfalt (istället för med smågatsten) och de vita fälten i ramperna kommer att målas med vägmarkeringsfärg. Foto: Per Conning
Under byggtiden kommer bilarnas anslutningar till bostäderna att vara öppna så mycket som möjligt.
– På flera ställen finns det bara en anslutning in till bostadsområdet. Då får vi bygga en halva i taget av passagen, säger Per Oldfeldt.
Under kortare perioder kan det bli sämre framkomlighet för cyklister. Då får cyklisterna kliva av cykeln och leda den förbi bygget.
Arbetet började förra veckan (vecka 40) och är planerat att vara klart i mitten av november.
Här kan du läsa mer om stadsutveckling i Linköping:
Text: Per Conning