Eleverna bakom gymnasiearbetet heter William Hellander och Elias Ärlebäck. Vi träffar William och elevernas handledare Mikael Rydfalk en solig dag utanför Berzeliusskolan. William berättar att det inte finns någon egentlig förklaring till varför de gjorde ett arbete om draken Smaug.
– Det var en spontan tanke. Vi är inte direkt några Tolkien-nördar, säger han och skrattar.
När de skulle granska Smaugs flygförmåga utgick de från filmversionen av draken. Först jämförde de honom med dagens verkliga flygande varelser. De kollade även hållfastheten hos drakens vingben vid glidflygning, liksom hans vinghud.
Kontaktade animatörerna
Nästa steg var att bygga en modell. Eleverna tog kontakt med Smaugs animatörer för att få drakens mått. De tittade även närmare på de filmscener som bäst visar förhållandena mellan Smaugs kroppsdelar. Utifrån detta kunde de skapa en modell i liten skala med en 3D-skrivare på Berzeliusskolan.
Eleverna fick även hjälp från Kungliga tekniska högskolan, KTH, i Stockholm.
– Vi satte modellen i en vindtunnel hos KTH för att undersöka hans aerodynamiska egenskaper och för att se hur snabbt han skulle behöva glidflyga, säger William.
Vad kom ni fram till?
– Smaug borde inte kunna flyga. Det som främst talar emot det är att hans överarmsben borde gå av vid glidflygning. Det är för tunt mot vad det skulle behöva vara, om man räknar med att Smaug är som andra biologiska varelser idag.
Från testerna i vindtunneln fick de också fram att han skulle behöva flyga jättesnabbt och att han har en dålig flygstil. Han skulle inte kunna landa på ett effektivt sätt.
Ska resa till England
Gymnasiearbetet har fått uppmärksamhet även utanför Linköping. I senaste Forsknings-SM för unga belönades arbetet med ett stipendium. I sin motivering skriver juryn: “Stipendiaterna visar goda kunskaper inom flera ämnen och projektet är väl genomfört. En kul frågeställning som studenterna tagit på stort allvar”.
Nu kommer William och Elias att få resa till England under två veckor i sommar och representera Sverige på London international youth science forum.
– Det blir bland annat föreläsningar med nobelpristagare och besök i Oxford och i Cambridge. Vi kan även åka till Stonehenge om vi vill.
William är glad över all positiv respons.
– Det är jättekul. Det känns bra när man har spenderat så mycket tid på projektet. Det lönar sig.
Grundlig undersökning
Som elevernas handledare på Berzeliusskolan har Mikael Rydfalk följt arbetet på nära håll. Från början var han lite fundersam till idéen. Men när han vid första mötet fick veta att eleverna hade varit i kontakt med Smaugs animatörer förstod han att det handlade om en grundlig undersökning.
– Därefter har det rullat på i full fart. Det märks hur viktigt det är att välja något man tycker är roligt som gymnasiearbete. Eleverna lägger ju ner mycket tid på det.
Text: Per Conning