På borden fanns under onsdagen i stället för politikers Ipads nu mössor och vantar i små storlekar med varierande färger och former.
Besöket är ett av flera dialogmöten då barn i årskurs 1-4 under hösten har träffat lokala kommunpolitiker. Mötena är en del i Länsstyrelsens och kommunens uppmärksammande av att vi har haft demokrati i 100 år. Inför dialogerna har eleverna fått en Bamsetidning med ett specifikt demokratitema. De har fått diskutera innehållet i den i undervisningen.
Förberett
Det var en väl förberedd och engagerad samling elever som tog plats i fullmäktigesalen. Många viftade med händerna för att få ställa frågor under mötet.
Vikinge fördelade ordet.
Har ni andra jobb, frågade en elev.
Vikinge svarade att han själv och några till, cirka 15 personer, håller på med politik hela dagarna. Nästa alla andra av kommunfullmäktiges ledamöter har vanliga jobb.
Eleverna frågade också om det är svårt att komma överens.
- Det händer att man är oense men i vissa frågor är vi noga med att vi är överens, svarade Vikinge.
Känns
En fråga som kommer upp är hur det känns att ha makt.
– Ja, vet du vad. När man har makt så känns det inte som att man har makt. Man blir mer och mer ödmjuk. Jag har insett hur komplicerat det är. Man är mer begränsad än man tror. Men det är som med hantverk. Man lär sig hur det går till.
Eleverna från Tallbodaskolan hade inför besöket i Stadshuset arbetat med ett projekt kallat “Vår stad”. I projektet hade eleverna varsin roll i en familj i en tänkt stadsdel.
Utifrån sina roller har de funderat funderat över närmiljö, arbete och skola i området. I det här projektet har de också funderat över vem som bestämmer i Linköping och hur det kan gå till att bestämma.
Elin Wilhelmsson, Vilma Kronevik och Axel Öberg var nöjda med mötet.
– Det var väldigt kul att vi fick vara med och att vi fick svar på våra frågor, säger de.
Text och foto: Eva-Karin Strand Wåtz