Näringslivsdagen samlar företag, entreprenörer, företagsstödjande organisationer, politiker, tjänstepersoner och andra som är viktiga för näringslivets utveckling i Linköping, och bjuder på både ett fullspäckat program från scenen och gott om tid för dialog i pauserna.
Årets tema är ”Platsen där du möter framtiden” och bygger på kommunens arbete med Linköpings platsvarumärke. Näringslivet är en viktig del av platsens identitet och ett tydligt platsvarumärke är även något som företagen har efterfrågat. På Näringslivsdagen kommer näringslivet att få ta del av platsvarumärket för första gången.
– När framtidens talanger väljer vart de vill bo och arbeta är vårt mål att de väljer Linköping. För att lyckas behöver vi tillsammans lyfta de kvaliteter som gör vår plats attraktiv. Det vill vi prata mer om den här dagen, och visa vilka fantastiska företag och entreprenörer som finns här och bidrar till den attraktiva platsen. Det är också ett bra tillfälle för näringslivet, politiker och tjänstepersoner att träffas och få möjlighet att diskutera näringslivets utmaningar och utveckling tillsammans, säger Erik Åqvist, tillförordnad näringslivsdirektör.
Lokala förmågor på scenen
I år bygger dagen helt på lokala företag och entreprenörer, som delar med sig av sina resor och erfarenheter. Förutom att Linköpings kommun presenterar det nya platsvarumärket så kommer bland annat Torbjörn Kronander, vd för Sectra, berätta om hur deras tekniklösningar på framtidens samhällsutmaningar har tagit sig ut över hela världen. Vi får höra hur studenten Edvin Johansson skapade den obemannade butiken Auto_Mat från grunden helt själv, för att spara både miljö och tid för boende i Ekängen.
Vi får även veta varför Ericsson ger utrymme för medarbetare att testa sina lite galna idéer, Charlotte Haegermark berättar om varför entreprenörer i stora företag, intraprenörer, är viktiga för tillväxt och flera Linköpingsprofiler diskuterar vikten av mod för att lyckas.
Text: Malin Wictorén