Sedan invigningen i mars 2020 har de självkörande och eldrivna minibussarna haft 1 600 resenärer och kört 570 mil, vilket motsvarar hela sträcka Linköping-Madrid tur och retur. Bussarna kör en sträcka på cirka två kilometer och har åtta hållplatser. Den ena bussen kan ta elva sittande passagerare och den andra sex. Båda bussarna har en säkerhetsförare som också är kundvärd ombord och övervakar körningen. På grund av rådande pandemi kör bussarna just nu utan passagerare och endast i forskningssyfte.
– Trots ett utmanande år med pandemi så har ändå projektet rullat på. Flera forskningsprojekt är igång, vi har förbättrat skyltningen och vi har dragit många lärdomar som vi kan ta med oss i den framtida trafik- och stadsmiljöplaneringen, säger Anna Wallroth, avdelningschef på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen.
Rullar snart i stadsmiljö
Under 2021 kommer de självkörande bussarna att rulla ut till Vallastaden. Projektet har fått ett tillfälligt tillstånd från Transportstyrelsen för att göra förberedelsearbete för att kunna köra fordonen autonomt under andra halvan av 2021. För dig som bor eller rör dig i området innebär det att du redan under våren kommer att se de självkörande fordonen köra manuellt genom Vallastaden som ett första steg.
– Det är rätt häftigt att Linköping blir en av de första kommunerna i Sverige med att testa självkörande bussar i stadsmiljö. Vi satsar mycket på framtidens mobilitet och därför var det även självklart för oss att delta i fortsättningen av projektet. Samhällsbyggnadsnämnden satsar därför ytterligare 1,5 miljoner kronor på de självkörande bussarna, säger kommunalråd Muharrem Demirok (C).
Projektet med de självkörande bussarna heter Ride the future och är ett samägt samverkansprojekt mellan VTI, Linköpings universitet, Östgötatrafiken, Transdev, Akademiska Hus, RISE, Linköping Science Park och Linköpings kommun.