Sedan december har kommunen en ny e-tjänst för att ansöka om särskild undervisningsgrupp. Det är rektorerna som gör ansökan och när den är klar skickas ett automatiskt kvitto till vårdnadshavare via kommunens system för e-tjänster. På grund av ett tekniskt fel bifogades samtliga handlingar i ärendet tillsammans med kvittot.
– Dessa handlingar borde inte ha skickats per e-post. Beroende på hur säkerheten ser ut för mottagarens e-postlåda kan det finnas en risk att obehöriga skulle kunna ta del av uppgifterna. Vi har ett ansvar att skydda informationen och genom att e-tjänsten skickat ut handlingar via e-post har vi brustit i detta. Vi har därför skickat ett brev och ringt till berörda vårdnadshavare där vi ber dem att radera mejlet med kvittot som skickades från e-tjänsten, säger biträdande utbildnings- och arbetsmarknadsdirektör Tor Andersson.
Felet är åtgärdat och händelsen anmäld
Den aktuella e-tjänsten har stängts ner och händelsen är anmäld som en personuppgiftsincident till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Rektorerna kontaktar berörda vårdnadshavare personligen för att säkerställa att de nåtts av informationen.
– Vi beklagar verkligen det inträffade. Det tekniska felet i e-tjänsten är nu lokaliserat och åtgärdat, säger Tor Andersson.