På våren blommar renoveringsbehoven och byggprojekten upp. Och många behöver köpa hjälp av proffs. Många gånger går allt bra, men ganska ofta är det något som krånglar. En undersökning från Konsumentverket visar att problem med hantverkartjänster kostar konsumenterna cirka 10 miljarder kronor varje år. Siffran är från 2017, men problemen bedöms inte har blivit färre sedan dess.
– Det är vanligt att konsumenter hör av sig till oss på konsumentvägledningen. De är missnöjda med resultatet av ett byggprojekt, eller att det blir försenat. Vårt råd är att man alltid ska göra noggranna efterforskningar om företaget först. Det är väl investerad tid, säger Hanna Edqvist, konsumentvägledare i Linköpings kommun.
Minska risken
Ett annat handfast råd är att man ska skriva avtal med företaget om vad som ska göras och vad det ska kosta. Det är ett bra sätt att tvingas vara tydlig, för både beställare och utförare. Det kan avsevärt minska risken för missförstånd.
Konsumentverket har både kostnadsfria avtalsmallar, broschyrer och bra information på webben. Som konsument kan du få goda råd av Hallå konsument och av konsumentvägledningen i Linköpings kommun.
Länk till Hallå konsument - vägledning genom Konsumentverket:
Länk till konsumentvägledningen i Linköpings kommun: