Området kring Stångebro kommer under de kommande decennierna att genomgå stora förändringar när Linköping växer med en ny centralstation och nya tågspår för Ostlänken och Södra stambanan.
Områdets karaktär kommer att förändras från dagens industriområde till innerstadsbebyggelse. Sedan tidigare pågår även ett arbete med att ta fram en detaljplan för en ny multisporthall i området, eftersom det finns ett stort behov av hallar i Linköping. Idag består området av lokaler för olika verksamheter, som bilhandel, fordonsservice, plåtslageri och kontor.
– Stångebro kommer att bli en fantastisk stadsdel med närhet till det mesta. Det här kommer att bli ett värdefullt tillskott i framtidsstaden Linköping, säger Stefan Erikson (M), kommunalråd och samhällsbyggnadsnämndens ordförande.
Grov stadsbyggnadsskiss för bebyggelse och trafik
Detaljplanen för kvarteren Pagoden, Paddan och Paletten är den första etappen på Stångebro där kommunen tillsammans med fastighetsägarna undersöker mer konkret hur platsen kan utvecklas till innerstad. Syftet med den nya detaljplanen är att undersöka möjligheten att skapa en levande stadsdel med bland annat bostäder, kontor, centrumverksamheter och service.
Detaljplanearbetet inleds med en förstudie, där de inblandade parterna ska fördjupa sig inom ett antal identifierade frågor. Förstudien ska resultera i en grov stadsbyggnadsskiss för bebyggelse och trafik där de bland annat tittar på grönstråk, placering av torg, gatunät och kvarter. Förstudien ska även ge förslag på om området ska delas in i flera detaljplaner samt hur genomförandet kan delas in i etapper.
Innehållet i den nya detaljplanen kommer att tas fram tillsammans med de fastighetsägare som äger marken i kvarteren, däribland Fastighets AB Balder.
– Balder tror på Linköping och vill vara en del av utvecklingen i Stångebro. Tillsammans med Linköpings kommun och övriga aktörer delar vi visionen om den växande innerstaden och en ny levande stadsdel, säger Hugo Dammert, regionansvarig på Balder.
– Vi har under många år förvärvat fastigheter i området. Nu kan vi äntligen ta nästa steg och påbörja utvecklingen av vår utvidgade innerstad på Stångebro, säger Erik Styrenius, VD för Resmex.
Detaljplanen beräknas preliminärt antas under första kvartalet 2027.
Områdets utveckling ska samverka med Ostlänkens utbyggnad
Den norra delen av detaljplanens område ligger inom korridoren för Ostlänken, det vill säga det större utredningsområde som Trafikverket har pekat ut som aktuellt för dragning av nya tågspår.
I detaljplanearbetet ska kommunen undersöka vilka delar av området som kan utvecklas parallellt med planeringen för Ostlänken, utan att försvåra utbyggnaden av tågspåren. Under arbetet kommer kommunen fortsätta ha löpande dialog med Trafikverket för att hitta en lämplig avgränsning av detaljplaneområdet och slå fast förutsättningarna för hur området kan utvecklas, utifrån var framtida spårlinjer ska placeras.
Text: Linnea Waldner