I helgen genomfördes Melodifestivalen för sjunde gången i Linköping. Ingen annan stad förutom de tre storstäderna, dit melodifestivalturnén kommer varje år, har varit värdstad åt Melodifestivalen lika många gånger som Linköping. Senast det begav sig var i februari 2020, precis före pandemin. Och vilken folkfest det blev!
Ungefär 16 000 personer valde att besöka Saab arena och någon av de tre utsålda föreställningarna under fredagen och lördagen. Publiken slöt också upp lite extra kring Theoz som fick nöjet att tävla på hemmaplan. Men att vara värdstad för Melodifestivalen betyder mycket mer än en utsåld arena.
– Självklart älskar jag ett utsålt gig, men det största värdet med att vara värdstad för Melodifestivalen är bortom det kommersiella. Det är den stora glädje och det engagemang som det skapar för så många. Linköpingsbor, besökare, näringsidkare, kommunen, föreningar och många andra aktörer sluter upp. Gång efter gång. Och särskilt så här i lite tuffare tider behövs det extra mycket, säger Anders Thorén, evenemangsansvarig på Visit Linköping & Co, som varit huvudarrangör för Melodifestivalen i Linköping.
Upplevelsen skapades tillsammans
Att skapa en folkfest som denna bygger på samverkan mellan en mängd olika parter som alla har en viktig del i helheten. Under veckan fylldes Linköping med kringarrangemang från olika håll. På fredagen arrangerade Ung Puls i samverkan med Bonfire festival en scenshow och basketturnering riktad till unga på Stora Torget och på lördagen var det SVT:s Bolibompadrake med gäster som exempelvis Kulturskolan och barnboksförfattaren Martin Widmark som drog stor mängd människor till Stora Torget. 300 gymnasieelever blev inbjudna av SVT och Live Nation till Konsert & Kongress för att få mer kunskap om hur man bygger ett evenemang i Melodifestivalens storlek.
På torsdagskvällen bjöd kommunen in artister och produktion till en välkomstfest, som den här gången hölls i Gamla Linköping och närmare bestämt i LasseMajas Deckarhus som öppnar inom kort.
– Det är positivt när vi kan korsbefrukta den här typen av evenemang med att visa upp våra besöksmål i staden. Kommunens välkomstfest för artisterna var ett bra sätt att rikta ljuset mot Gamla Linköping och vår nya stora attraktion med LasseMajas Deckarhus som öppnar inom kort. Både artisterna själva och media var väldigt aktiva med att rapportera i olika kanaler vilket ger ett stort PR-värde, säger Tina Karlsson From, museichef i Gamla Linköping.
Theoz på efterfesten. Foto: Visit Linköping
Melfest på Stora torget. Foto: Visit Linköping
City levde upp
En annan samverkanspart har varit Linköping Innersta som engagerat många näringsidkare i city för att skapa musikfest under veckan. I ett stråk från St Lars-Parken via Lilla Torget och upp till Stora Torget gick det inte att värja sig från “mellokänslan” med musik, ballonger, belysning och underhållning.
– Ett evenemang som detta betyder oerhört mycket för att skapa en levande och attraktiv citykärna dit människor vill komma. Handlare och restauranger har varit mycket aktiva både med att “mello-piffa” och att skapa riktade erbjudanden under veckan, säger Jessica Stille Törnqvist, vd på Linköping Innersta.
Jessica Stille Törnqvist och cityhandeln har all anledning att vara nöjd. Mätningar av rörelser i city visar att bara under lördagen var det 8 000 fler personer i rörelse än en “vanlig” lördag och många verksamheter vittnar om god försäljning. Under hela vecka sex har det varit 44 000 personer fler i rörelse i city än under motsvarande vecka förra året.
En jobbmaskin av rang
Tillbaka till den kommersiella aspekten. Att arrangera Melodifestivalen är också något av en jobbmaskin. Bara i Saab Arena har totalt cirka 500 personer varit engagerade på olika sätt med att genomföra de tre föreställningarna. Utöver detta har ett antal personer arbetat med de övriga arrangemangen i staden och därtill kommer alla de som jobbar på hotell, restauranger och i handeln.
Nu när fjäderboan tagits av och glittret lagt sig är det nog en och annan Linköpingsbo som redan längtar efter nästa gång mellocirkusen intar staden. Och får man tro Peter Uksila som är ansvarig för Melodifestivalen på Live Nation är chansen stor att evenemanget återvänder till Linköping.
– Det finns ju en anledning att vi återkommer till Linköping så pass ofta som vi gör. Det beror på vårt fina samarbete med Visit Linköping, och att hela staden verkligen lever upp och visar hur en riktig Mello-vecka ska vara!