Den nya applikationen är modernare än den förra. Den har en integrerad karta samt funktioner för sökning och filtrering. I den nya tjänsten finns det symboler som sammanfattar resultatet från Miljökontorets kontroller. Det finns också information om vad kontrollerna visade och var de undersökta restaurangerna, livsmedelsbutikerna, skolköken med flera ligger.
- De duktiga ska kunna marknadsföra sig på det här sättet. De ska se det som en möjlighet att visa upp hur bra de är. De som har fått en neutral gubbe bör åtgärda det så snart som möjligt, tycker ansvarig chef för livsmedelskontroller på Miljökontoret Maria Pihlajärvi.
Livsmedelskollen är kopplad till en karta som visar var kontrollerade verksamheter finns.
Tre symboler
För allmänheten visas resultatet som tre symboler. Ett ansikte med glad mun, ett med neutral mun och ett frågetecken. Glad mun betyder att kontrollen inte visar någon avvikelse eller har en mindre avvikelse. Neutral gubbe betyder att det behövs en ytterligare kontroll som följer upp den tidigare. Frågetecknet betyder att det inte har gjorts någon kontroll. - Ofta är den neutrala gubben inte riktigt dålig, men det är något som företagen ska rätta till. Företagen ser tydligt i ett protokoll vilken bedömning de fått av Miljökontoret. Om allmänheten eller andra företag vill ha mer detaljerade upplysningar om en kontroll så kan de vända sig till Miljökontoret och hämta ut handlingen.
Aktuell information
Fördelen med att lägga ut bedömningen på kommunens webbplats är att informationen kan uppdateras så snart en förändring sker. En neutral gubbe eller ett frågetecken kan snabbt förvandlas till en glad gubbe.
- I grunden är detta jättepositivt. Vi vill ju hålla en hög nivå, säger David Nilsson vd för Linköpings innersta.
Den oro som kan finnas med en sådan här tjänst är, tycker han, att små avvikelser som är lätta att åtgärda får stor betydelse i allmänhetens ögon.
- Min upplevelse är att de flesta livsmedelsverksamheter vill göra rätt, är duktiga och vill undvika avvikelser vid livsmedelskontrollen. Både livsmedelsverksamheter och deras kunder och gäster ska känna sig trygga i att vi gör effektfull, rättssäker och ändamålsenlig livsmedelskontroll som nu visas på vår webbsida. I vårt arbetssätt och lagstiftningens krav ger vi nu möjligheten till livsmedelsverksamheter och deras kunder och gäster att följa de bra resultat som finns och se de eventuella förbättringar vid avvikelser på kontrollen, säger Maria Pihlajärvi.
Text: Eva-Karin Strand Wåtz