Hoppa till huvudinnehåll

Han hjälper skolor att navigera i AI-rymden

18 januari 2024 | Förskola & utbildning
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Förra våren svepte en diskussion kring artificiell intelligens, AI, genom Linköpings gymnasieskolor, liksom över hela skolvärlden. Gymnasieskolorna i Linköping ställde sig frågan “hur ska vi förhålla oss till AI?”. Oskar Hansson var en av dem som greppade tag i frågan.

Bilden ovan föreställer Oskar Hansson och är skapad med generativ AI.

– Min ingång är att vi alltid behöver förbereda eleverna för deras nästa steg i utbildningen och i livet. Då måste verksamheten få stöd i att i sin tur hjälpa sina elever, säger Oskar Hansson som arbetar som IKT-samordnare (informations- och kommunikationsteknik) på Linköpings kommun.

Framväxten av generativ AI har varit på tapeten under en längre tid, men det senaste året har ämnet fått en extra skjuts. Oskar förklarar att frågan i början av 2023 lyftes fram allt mer när eldsjälar upptäckte textgeneratorn ChatGPT som följdes av debattartiklar och annan uppmärksamhet.

Skolorna började ställa frågor om vad eleverna behöver lära sig och hur samhället kommer att förlita sig på generativ AI framöver. Det har också väckt viktiga frågor om hur tekniken påverkar elevernas världsbild och hur kunskapsbegreppet förändras.

"AI kommer inte försvinna"

– Det här är något vi alla behöver förhålla oss till, oavsett var vi arbetar och befinner oss. Generativ AI är här och det kommer inte försvinna, säger Oskar Hansson.

Oskar understryker vikten av att vara medveten om risker som finns nu och som kan uppstå längre fram. Men med ett mod, nyfikenhet och en försiktighet kan tekniken användas på ett sätt som gynnar eleverna och deras utbildning. Till exempel genom effektivisering av undervisningsmaterial och planering.

En annan viktig aspekt av användningen av tekniken är frågan om fusk.

– Här behöver skolorna fundera över vad man till exempel lägger i en hemuppgift och vad som ska ske i muntlig framställan. Samtidigt har hemuppgifter också tidigare inneburit ett visst element av osäkerhet kring vem som faktiskt utför uppgiften och hur man kommit fram till lösningen och svaret på uppgiften. Men frågan väcks på nytt till liv nu när tekniken är så lättillgänglig och snabb. Vissa uppgifter kan bli viktigare att ta muntligt, att lägga fokus på processen eller skriva och ha prov i nedlåst läge, säger Oskar Hansson.

Den här porträttbilden på Oskar Hansson utgjorde referensbild för AI-bilden ovan. Foto: Lennart Lundvall

AI-dag på Katedralskolan

För att främja nyfikenheten genomfördes i början av oktober 2023 en AI-dag på Katedralskolan för alla inom gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Närmare 800 personer deltog på plats. Kommunen var tillsammans med Linköpings universitet och AI Sweden arrangörer. Medverkade i paneldebatter gjorde bland annat representanter från Skolverket, Linköpings universitet, de kommunala gymnasieskolorna och vuxenutbildningarna. Universitetet möjliggjorde också för ännu fler att ta del av programmet genom att livestreama och spela in samtalen.

– Det är inte bara skolorna som påverkas av AI, utan hela samhället och näringslivet måste också förhålla sig till teknologins framsteg. Jag hoppas att det här väcker nyfikenhet och mod att testa och utmana sig själv och tekniken, säger Oskar Hansson.

Som en slags uppvärmning inför AI-dagen höll Oskar föreläsningar på skolorna. Han fokuserade på användningsområden för generativ AI och besvarade frågor om bland annat vad AI egentligen har för värderingar. Han betonar att det är viktigt att tillsammans utforska och diskutera dessa frågor för att skapa en sund användning av AI i skolorna.

Samhällsbildande uppdrag

Frågan om hur tidigt i skolan man behöver förhålla sig till generativ AI är knepig. Åldersgränser för många AI-tjänster finns redan, men det är viktigt att också föräldrar och skolor hjälper barn att utveckla ett hälsosamt förhållningssätt till teknologin. Det är en samhällsangelägenhet som skolorna tar på stort allvar.

– Där har vi från skolans håll ett samhällsbildande uppdrag, en skyldighet att hjälpa barnen till ett hälsosamt förhållningssätt till AI, säger Oskar Hansson.

Och en sak är säker. Skolornas ökande engagemang för generativ AI är en tydlig signal om att teknikens framsteg inte kan ignoreras. En annan sak som är säker är att Oskar Hansson och hans kollegor fortsatt kommer arbeta för att rusta skolorna för en framtid där AI är något vi alla förhåller oss till. I stället för att blunda för teknikens påverkan på samhället vill Oskar att vi alla omfamnar den och ser till att den används på ett ansvarsfullt och givande sätt.

Text: Axel Svartling

AI, eller artificiell intelligens, är en teknologi som låter datorer och maskiner göra saker som normalt kräver mänsklig intelligens. Det handlar om att skapa program och system som kan lära sig, tänka, och fatta beslut på liknande sätt som människor. AI används i många olika områden, som att förutsäga vädret, spela schack, köra självkörande bilar, och förstå och svara på människors frågor. Det är som om man lär datorer att tänka själva.

Generativ AI är en typ av artificiell intelligens som är bra på att skapa nya saker. Till exempel bilder, text eller musik. Den generativa AI:n lär sig från exempel och använder sedan kunskapen för att skapa något nytt och kreativt. Den kan bland annat rita bilder eller skriva berättelser som ser ut som om en människa var den som ritat eller skrivit. Generativ AI används i konst, design och till och med för att hjälpa till med kreativa uppgifter i olika branscher. Det är som en dator som kan vara konstnärlig och uppfinningsrik på samma gång.

Senast ändrad den 17 januari 2024

Senaste nytt

Vill du hjälpa till?
Förvaltningschef Magnus Sjöberg går i pension
Äldreboende och förskola i samma byggnad
Tyst minut och flaggning på halv stång den 11 februari
Linköping sänder kärlek till Örebro
Ung Zon - en ny identitet för ungdomsverksamheten
Samernas nationaldag firas den 6 februari
Därför byts busskurer ut