Sedan den 1 juni är Therése Johansson ny konsumentvägledare för Linköpings invånare. Hos henne kan du bland annat få veta vilka rättigheter du har som konsument. Du kan också få råd före ett köp eller stöd om du vill klaga på en vara eller tjänst som du har köpt.
- Rådgivningen är opartisk och kostnadsfri. Även näringsidkare kan höra av sig, säger Therése Johansson.
Hon får många frågor om hantverkstjänster, bilar och resor. Flera ärenden rör näthandel.
- Det kan till exempel vara så att en webbplats ser svensk ut, utan att vara det. Då kan konsumentlagstiftningen skilja sig.
Svårt att få kontakt
Frågor kring telekom är också vanliga.
- Det kan handla om att konsumenter får erbjudanden om att byta abonnemang. En del äldre personer kanske inte kan tekniken, och vet inte riktigt vad de säger ja till.
Ibland är det också krångligt att få tag på företagen.
- Vissa har inte kontaktuppgifter på sin hemsida. Istället ska man kanske fylla i ett kontaktformulär, och har man tur får man svar inom en viss tid. Det är ett problem som har ökat. Tillgängligheten har ofta gjorts svårare för konsumenten, säger Therése.
Skriva avtal
Ett vanligt misstag hos konsumenterna är att inte läsa igenom avtal. Det är också vanligt att man inte skriver något avtal vid till exempel bilköp eller husrenoveringar.
- Men det är viktigt för båda parter att veta vad något ska kosta eller hur lång tid det ska ta. Det finns mallar för avtal hos Konsumentverket. Det är också bra att kolla upp ett företag innan du gör en affär. Ta referenser och undersök det du vill veta.
Konsumentvägledningen kan även ge information kring hållbar konsumtion. Liksom hos kollegorna på budget- och skuldrådgivningen går det att få veta mer om budget och hushållsekonomi.
- Nu har det till exempel varit en del frågor om de dyrare matkostnaderna, säger Therése.
Du kan kontakta konsumentvägledningen via e-post eller telefon, och även boka tid för besök om det passar bäst. På sidan nedan hittar du mer information och kontaktuppgifter:
Text: Per Conning