Cykellänken är en tre meter bred dubbelriktad cykelbana som går intill en 1,8 meter bred gångbana. Längs vägen finns bland annat tydlig vägvisning, ljusinstallationer och utemöbler. Kommunen underhåller också Cykellänken mer än andra sträckor, bland annat med sopsaltning på vintern.
Hittills har cykellänkar byggts längs Ålerydsvägen och från innerstaden till Ryd och Skäggetorp. Nu är även länken mellan innerstaden och Hjulsbro färdig.
Projektledaren Elna Hammarström berättar att sträckan har byggts i tre etapper.
- Vi har tidigare byggt två etapper längs Brokindsleden. Men de har inte haft de skyltar och andra delar som utmärker Cykellänken. Nu är detta klart.
Karta över Cykellänken Hjulsbro.
Den etapp som nyligen har färdigställts går från Uvebergsvägen i Hjulsbro, genom Johannelund och fram till Braskens bro. Cykellänkens vägvisning fortsätter dock vidare till simhallen vid Hamngatan, men på den sträckan har inte vägen förändrats. Den totala sträckan från södra Hjulsbro till innerstaden är 6,5 kilometer lång, varav fyra kilometer har byggts om genom de tre etapperna.
Arbetet med den nya Cykellänken har bland annat handlat om att bredda de befintliga cykelbanorna så att de blir fem meter breda. För att öka tryggheten har de även delats in i separata körfält för gångare och cyklister.
Cykelfartsgata
Cykellänken går även längs vissa villagator, som Munkhagsgatan. Där har gatans utformning behållits. Men eftersom denna sträcka är en så kallad cykelfartsgata får cyklar och bilar samsas på cyklisternas villkor. De gående kan använda trottoarerna. En del av Munkhagsgatan har även smalnats av så att bilvägen är enkelriktad.
Mellan Hjulsbro och innerstaden syns flera av Cykellänkens kännetecken, till exempel vägvisningsskyltar med orange färg. Vid Braskens bro finns en av flera så kallade platsbildningar. Där står utemöbler för den som vill ta en paus.Projektledaren Elna Hammarström vid en påfart till Cykellänken intill Braskens bro.
På ett ställe där banan passerar en förskola har asfalten fått färgglada målningar som lyses upp av ny belysning. Motiven bygger på teckningar som barnen i förskolan själva har gjort.
- Detta är vi extra nöjda med. Istället för att sätta upp skyltar som varnar trafikanterna för att det finns barn i närheten så brukar vi längs Cykellänken ha olika färgglada markeringar som annonserar att det händer något. Då ska alla titta lite extra och sakta ner, säger Elna.
På ett par ställen kommer det att skapas ljusinstallationer i tunnlar, bland annat vid Braskens bro.
- Ljusinstallationerna är försenade. På grund av pandemin har det blivit brist på belysningskomponenter. Men vi tror att vi får materialet inom kort så att vi kan göra klart detta. Vi kommer även att göra fler vägmålningar i vår.
Fortsatt utbyggnad
Budgeten för den nya Cykellänken är 20 miljoner kronor, varav staten betalar knappt hälften. Satsningen ska få ännu fler Linköpingsbor att se cykeln som det naturliga transportmedlet. Arbetet är också en viktig del i målet att Linköping ska bli en koldioxidneutral kommun till 2025.
När det gäller fortsatt utbyggnad av Cykellänken så väntar närmast en utredning om en eventuell sträcka genom Tinnerö naturreservat. Om den byggs kan den bli en förlängning av Cykellänkens bana längs Ålerydsvägen, och på så sätt binda ihop Linköpings södra och västra delar.
- Då får vi i så fall anpassa oss till miljön i eklandskapet. Det är inte kommunen som har rådighet över den marken, men vi hoppas kunna få till en bra lösning, säger Elna.
Text och foto: Per Conning
På sidan Stadsutveckling Linköping kan du läsa mer om planerade och pågående projekt i Linköping: