Hållplatserna som ska renoveras kommer att få högre standard och bli mer tillgängliga. Till bakgrunden hör att Östgötatrafiken har gjort en omläggning av busslinjer.
– Då har vissa busshållplatser slutat användas. Från dessa kan vi nu ta väderskydd och annan utrustning och återanvända på andra hållplatser. Eftersom vi redan har bra material finns det ingen anledning att köpa nytt, säger Linköpings kommuns projektledare Per Oldfeldt.
De tio hållplatserna som ska rustas upp finns vid Lillgårdsgatan, Yrkesvägen, Galoppgatan, Kärnakorset, Fröstorpsgatan, Gärstad, Klampenborg, Vetegatan, Ikea och norra Tornby. Dessutom ska två hållplatser byggas om helt och hållet. Det handlar om hållplatslägena Sidvindsvägen i Tallboda och Fårbetesvägen i Malmslätt.
Väderskydd i glas
De flesta hållplatser som förnyas kommer att få väderskydd i glas.
– Dessa väderskydd skapar större trygghet eftersom omvärlden har uppsikt över personerna som står där. Vi monterar även in belysning, säger Per Oldfeldt.
En hållplats med väderskydd i glas.
Busshållplatserna får också ledstråk och kontrastmarkeringar för att öka tillgängligheten för personer med funktionsnedsättning.
Arbetet kommer att genomföras under hösten. På varje hållplats pågår arbetet under några dagar.
– Bussarna går som vanligt hela tiden. Under bygget får resenärerna stiga på bussen i bakre delen av hållplatsläget, säger Per Oldfeldt.
Minimal påverkan på trafiken
De två hållplatser som får en total ombyggnad har en längre byggperiod. För hållplatsen i Tallboda handlar det om veckorna 36-38 (vecka 36 inleds måndag den 31 augusti). I Malmslätt pågår arbetet veckorna 38-42.
Biltrafiken påverkas inte vid de tio hållplatser som får en enklare upprustning. Hållplatsen i Tallboda kommer att stängas under byggnationen, men resenärer hänvisas då till intilliggande hållplatslägen. Bara ett körfält kommer att vara öppet. I Malmslätt ordnas ett tillfälligt hållplatsläge.
– Där kommer vi nog att sänka hastigheten och sätta upp lite barriärer vid kanten. Men det blir minimal påverkan för trafiken.
Den totala kostnaden ligger på 3 – 3,5 miljoner kronor. Större delen av summan går till de hållplatser som byggs om helt och hållet.
Reflexsnurra ska testas
En annan nyhet när det gäller busshållplatser är att kommunen ska testa en så kallad reflexsnurra. Produkten ska monteras på ett 30-tal hållplatser på landsbygden.
– Om resenären drar i snurran ger den ett blinkande sken. Då ser busschauffören lättare att det står någon vid hållplatsen, säger Per Oldfeldt.
Text och foto: Per Conning
Här kan du läsa mer om aktuella byggprojekt i Linköping: