Projektledaren Erik Bjäresten vid Ålerydsvägen.
Foto: Per Conning
Cykellänken är en tre meter bred dubbelriktad cykelbana som går intill en 1,8 meter bred gångbana. Längs vägen finns bland annat tydlig vägvisning, ljusinstallationer och utemöbler. Kommunen underhåller också Cykellänken mer än andra sträckor.
Hittills har cykellänkar byggts mellan innerstaden och Ryd, och mellan innerstaden och Skäggetorp. Den nya sträckan kommer att gå 1,7 kilometer längs norra sidan av Ålerydsvägen, från Ålerydsrondellen till Haningeleden. Men planen är att denna länk ska byggas vidare så småningom.
– Den kommer att bli en del av en tvärlänk som ska binda ihop Linköpings södra delar med de västra delarna. I de södra delarna är det många som bor och i de västra delarna är det många som jobbar, säger Sandra Viktor, miljösamordnare med fokus på mobilitet i Linköpings kommun.
Cykellänken ska gå längs norra sidan av Ålerydsvägen.
Erik Bjäresten är kommunens projektledare för bygget längs Ålerydsvägen:
– Sträckan kommer att få samma standard som Cykellänken har haft hittills. På tre ställen blir det nya cykelbroar, dels över Tinnerbäcken och dels över två cykeltunnlar, säger han.
Cykellänkens visuella koncept kommer att kännas igen från tidigare. Signalfärgen orange ska dyka upp på bland annat på skyltar, bänkar och belysningsstolpar.
Så här ser Cykellänken ut vid Abiskorondellen.
Foto: Per Conning
Arbetet är planerat att starta i oktober och vara klart till sommaren 2021. Erik Bjäresten tror inte att trafiken på Ålerydsvägen kommer att påverkas under byggtiden. Bilar på de korsande gatorna kan märka lite mer.
– Vid in- och utfarter till bostadsområden får man kanske köra förbi några koner. Men det blir inte värre än så. Gatorna kommer att vara öppna hela tiden, säger han.
Skapa bättre flöde
När Cykellänken är klar kommer det att finnas upphöjda överfarter vid de korsande gatorna. Där ska bilarna lämna företräde för gångare och cyklister.
Sandra Viktor framhåller att tanken bakom Cykellänken är att skapa ett bättre flöde för cyklister, vilket gör det mer attraktivt att cykla.
– Vi bygger bort konflikter mellan gående och cyklister, eftersom vi separerar vägen på ett tydligt sätt. Cykellänken är bredare, ljusare, tryggare och säkrare.
Text: Per Conning
Här kan du läsa mer om aktuella byggprojekt i Linköping: