Vid årsskiftet 2023/2024 påbörjas utbyggnaden av Ullevileden, från cirkulationsplatsen vid Flemmagatan i Tornby till Mörtlösa, och under sommaren 2026 beräknas hela Ullevileden vara klar. Den kommer då att förbinda Tornby, hela vägen från Bergsvägen, med Mörtlösa och avlastar Kallerstadsleden, Tornbyvägen och Norrköpingsvägen med 15-25 procent av trafiken.
Utbyggnaden av Ullevileden innebär även att en ny bro byggs över Stångån, ungefär 200 meter söder om E4:an, och det är här musslorna kommer in i bilden.
– Ett av de villkor som länsstyrelsen har ställt på Linköpings kommun är att vi ska skydda samt inventera de musslor som eventuellt skulle kunna skadas när vi bygger bron över Stångån, säger Per Oldfeldt, projektledare för Ulleviledens utbyggnad på Linköpings kommun.
Och det var just det här arbetet som genomfördes under tisdagen, den 16 maj. Ett dykarteam hämtade upp samtliga musslor på ett cirka 300 kvadratmeter stort område i Stångån där Ullevileden ska passera. Detta för att musslorna inte ska riskera att störas eller skadas vid byggandet av bron på platsen.
Dykare i Stångån.
I samband med det var Jakob Bergengren, miljöingenjör och fiskeribiolog på Tekniska verken, på plats för att undersöka och inventera fynden. Jakob är nämligen en av Sveriges främsta experter inom området. Hans uppgift var framför allt att se hur mycket musslor det är, vilka arter och storlek.
– Vi hittade fyra olika arter, eller egentligen fem om man räknar den enda vandrarmussla som satt på en av de andra musslorna, säger Jakob Bergengren.
Jakob Bergengren undersöker musslorna.
Några av musslorna som hittades.
Vandrarmusslan är en invasiv art och kanske inget man vill hitta egentligen. Men det är först när de är i stort antal som de kan göra skada, då de riskerar att kväva andra individer när de sitter tätt. Så i det här fallet är inte Jakob särskilt orolig.
De andra fynden var desto trevligare och dykarna hittade spetsig målarmussla, äkta målarmussla, allmän dammussla och flat dammussla – där både äkta målarmussla och flat dammussla är sällsynta arter. Totalt hämtades ett 100-tal musslor upp.
– Det var avsevärt färre än vad vi trott. Men då ska man komma ihåg att dykarna inte plockade upp musslorna i djupdelen av Stångån och där kunde de se mycket musslor. Nu hämtade de endast musslorna i själva arbetsområdet för bron, säger Jakob Bergengren.
Fått mer kunskap
– Det kanske kan tyckas att det här var ett onödigt arbete med tanke på det låga antalet men vi är väldigt glada att vi genomförde det. Nu har vi gjort allt enligt konstens alla regler och kan åtminstone försäkra oss om att inga musslor kommit till skada vid anläggandet av Ullevileden. Dessutom har vi fått mer och bra kunskap om musselfaunan i Stångåns nedre del.
Helst av allt hade Jakob Bergengren velat hitta exemplar av den tjockskaliga målarmusslan som är en starkt hotad art men Jakob är inte uppgiven för det.
– Om vi hade hittat tjockskalig målarmussla hade det självklart varit kul. Men även fast vi inte gjorde det är jag ganska övertygad om att den finns i Stångån ändå, på andra platser. Vem vet, kanske i djupdelen som vi inte kontrollerade.
Alla musslorna fick sedan ett nytt hem på säkert avstånd från arbetsområdet, ungefär 75-100 meter uppströms.
– Musslorna kommer att spridas ner i området igen så småningom men de kryper ganska långsamt så det kommer att dröja ett tag, säger Jakob Bergengren.
Text: Johan Hermansson
Foto: Per Oldfeldt
Här hittar du mer information om Ullevileden: