I Språkrådets nyordslista för 2021 kan man hitta ordet “mobilitetshubb”. Att det är ett nytt begrepp för många är därmed givet men det signalerar också att det är ett begrepp vi kommer att behöva bekanta oss med.
Så vad betyder det då? Språkrådets förklaring säger att det är en "anläggning där det finns ett utbud av olika transportmedel och där fordon kan parkeras, laddas eller lånas". Byggprojektledare Niklas Hallkvist beskriver Linköpings kommande mobilitetshubb Neptunus så här:
– Hubb är ju ett nav, och mobilitet är att röra sig. Det ska vara ett nav där man kan börja eller sluta röra sig på annat sätt än med den egna bilen. Där ska det finnas olika alternativ. Och det vi ser i dag är till exempel poolbil och cykel. Men det kommer att komma andra sätt framöver.
Mobilitetshubben Neptunus byggs i sju plan. Bild: Winell & Jern
Arbetet med mobilitetshubben Neptunus påbörjades på Folkungavallen i oktober 2020 och har nu kommit en bra bit på väg. Neptunus kommer att innehålla cirka 620 parkeringsplatser uppdelade på sju plan, många av dem med laddare för elbilar. I bottenplan kommer det att finnas en butik på 1200 kvadratmeter. Det kommer också att finnas tekniska utrymmen för Tekniska verken, både när det gäller värme och elektricitet, samt parkering under tak för cyklar.
Neptunus är en rejäl betongkonstruktion men genom att bygga med så kallad spännbandsteknik kan man använda mindre betong än man normalt sett hade behövt.
– En annan fördel är att vi får långa spännvidder. På så kan vi ha helt pelarfria parkeringsdäck – vilket många uppskattar som kanske har fått sin bil repad mot någon pelare här och var, säger byggprojektledare Niklas Hallkvist.
Stycken av utsidan kommer att täckas med långa träribbor. Bild: Winell & Jern
Delar av fasaden blir betongelement som stabiliserar huset så att det inte tippar omkull.
– Det kommer att vara hål i de här elementen för att det ska vara snyggt, men också ge god ventilation.
Om allt går som planerat beräknas mobilitetshubben stå klar i början av 2023.
– Man ska komma ihåg att vi har två vintrar kvar tills dess, och det är mycket betonggjutning. Naturlagarna är så att vid noll grader fryser vatten – så ner mot minus fem grader kan vi jobba med betonggjutning, sen får vi ställa in, avslutar Niklas.
Hör en längre intervju med byggprojektledare Niklas i videon nedan:
Följ projektet Folkungavallen och övriga projekt på stadsutvecklingsportalen: