– De två IoT-förstärkta lekredskapen kommer vara interaktiva, den som leker med dem kommer kunna påverka hur de beter sig och vad som händer, berättar Joacim Wirebrand, expert inom interaktionsdesign på Drakryggen som utvecklar tekniken för lekredskapen.
Barn får testleka
– Vi har bjudit in barn som får testleka med våra prototyper. Testerna ger oss möjlighet att se hur lekredskapen faktiskt fungerar och hur barnen väljer att leka med dem, berättar Joacim.
Det första lekredskapet som testas är den så kallade sagogrottan, en grotta där de som leker själva kan bestämma vad sagorna ska handla om och påverka sagornas handling genom att flytta sig mellan olika platser i grottan. Barnen som testar reagerar olika, vissa fångas av sagan, medan andra fokuserar mer på de olika lamporna.
”Får vitt skilda reaktioner”
– Vi testar för att undersöka vad som är roligt, vad som engagerar och hur samspelet i leken mellan olika barn kan gå till. Att vi får vitt skilda reaktioner är väntat och väldigt skoj. Vi lär oss mycket av att testa och det är viktigt för att göra leken roligare för barnen, säger Joacim.
Det andra lekredskapet som testas är två ägg som ska kunna lysa och låta när man rör vid dem. Prototypen som används vid testleken ser dock inte ut som ägg. Det är en pappkartong, men den kan både lysa och låta och barnen är inte sena att leka loss.
Sigrid till vänster, och Ronja testar blivande leksaker rustade med Internet of things, sakernas internet.
Både stillsamt och fysiskt
– Tanken är att barnen själva ska kunna hitta på egna lekar och själva bestämma reglerna, berättar Jonas Hangvar, produktägare på Drakryggen.
Äggen kan skapa både fysisk lek, som en tafatt med ljuspunkter. Men det kan också vara en mer stillsam lek där man får tänka till rejält för att förstå ljusprickarnas mönster.
Inom det markerade området ligger Magistratshagen. Karta: Linköpings kommun
Text och bild: Elin Andersson