Med administrativa lokaler menas de kontorslokaler som nyttjas av förvaltningarnas administrativa verksamheter, det vill säga inte lokaler inom skola, vård och omsorg. Enligt dagens beslut ska kommunen effektivisera och samordna sina lokaler, vilket innebär en minskning av antalet adresser från dagens drygt tio till fem. Lokalerna kommer fortsatt att ligga centralt och vara lättillgängliga för kommuninvånarna att hitta och ta sig till. Två förvaltningar samlas i ett nytt hus som ska byggas i Ebbepark, med planerad inflyttning i januari 2022.
– Kommunens administrativa verksamheter sitter idag utspridda på för många adresser och vi behöver använda våra resurser mer effektivt genom att nyttja lokalerna på ett bättre sätt, säger kommundirektör Paul Håkansson. Jag har fått i uppdrag av kommunstyrelsen att ta fram en handlingsplan på fem års sikt om hur arbetet ska genomföras.
Beslut om fem adresser
Nybyggnad i Ebbepark (beräknas klart i jan 2022):
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
Verksamhetsstöd och service
Drottninggatan 45 (Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningens nuvarande lokaler):
Social- och omsorgsförvaltningen
Apotekaregatan (befintliga lokaler):
Utbildningsförvaltningen
Kultur- och fritidsförvaltningen
Stadshuset samt Ågatan 40 (befintliga lokaler):
Kommunledningsförvaltningen
Ågatan 31 (befintliga lokaler):
Leanlink
Omställningen bedöms kunna ske inom ramen för nuvarande lokalkostnad och på sikt kommer kostnaden per nytillkommen arbetsplats att sjunka, då de nya kontorslösningarna ger plats för fler medarbetare. Enligt den övergripande tidplanen ska alla förändringar vara klara under år 2024.
Text: Malin Björkroth