– Vi har startat upp en resursbank för att säkerställa att extrapersonal finns att tillgå om akut behov skulle uppstå inom olika verksamheter, säger Sonja Erlandsson, HR-direktör, Linköpings kommun.
Via kommunens hemsida kan den som är intresserad registrera sig som timvikarie. Det största behovet gäller framför allt jobb inom stöd, vård och omsorg, men det kan även bli aktuellt inom andra sektorer så som förskola och skola.
– Om ett behov uppstår kommer vi att gå igenom den aktuella resursbanken och matcha med de som anmält sitt intresse. Den som har registrerat sig behöver därför kunna hoppa in på kort varsel, säger Sonja Erlandsson.
Får gå en introduktionsutbildning
Resursbanken är tillgänglig för flera olika aktörer vilket betyder att den arbetssökande kan komma att jobba hos flera utförare, även privata företag som kommunen har avtal med.
Kan kommunen komma att anställa personer som saknar erfarenhet?
– Ja, men självklart väljer vi personer som vi anser lämpliga för uppdraget. De som vi anställer kommer att få en introduktionsutbildning, som till vissa delar sker digitalt.
Finns det någon prognos över hur mycket extraresurser som kommunen kommer att behöva?
– Nej, det är svårt att säga, men vi jobbar efter flera olika scenarier. Våra samhällsviktig verksamheter måste fortsätta att fungera trots eventuellt bortfall av ordinarie personal. Därför är det viktigt att vi förstärker vår resursbank redan nu.
Text: Emmilie Engström