Linköpings kommun köper varje år varor och tjänster för mer än fyra miljarder kronor. För att kunna motverka välfärdsbrottslighet i kommunens upphandlingar anställdes inte en, utan två avtalscontrollers. En tjänst som inte funnits tidigare.
– Eftersom det var en ny tjänst fanns ett stort behov. Men vi har tagit hjälp av andra kommuner och upphandlande myndigheter för att kunna prioritera vårt arbete. Stort fokus just nu ligger på att kontrollera befintliga avtal, där våra prioriterade områden är de som Ekobrottsmyndigheten identifierat som riskområden, såsom städtjänster, vård och omsorg och transport, förklarar Joakim.
Ett år in i sitt arbete har Viktoria och Joakim hunnit granska 46 av kommunens 500 avtal. Det vanligaste fusket har varit felfaktureringar, till exempel att ett pris är avtalat, men ett annat som fakturerats.
– Felfaktureringar är en typ av välfärdsbrott eftersom de tar skattemedel som de egentligen inte har rätt till. Även om det inte handlar om några stora belopp på en enskild faktura, kan det handla om flera hundra tusen när en avtalsperiod är slut, säger Viktoria.
Riskerna med oseriösa leverantörer
Förutom ekonomiska förluster är osund konkurrens, svart arbetskraft och brist på kvalitet också risker med att upphandla oseriösa leverantörer.
– De flesta företag är seriösa men har svårt att konkurrera med oseriösa aktörer när kommunen styr på pris. Därför är säkrare upphandlingar till allas fördel. Vi hoppas att vårt arbete kan bidra till det genom att vara där och kontrollera och följa upp, konstaterar Viktoria.
Text och foto: Evelina Restrup