Förändringen görs för att öka servicen till invånare och företag och för att minska miljöpåverkan. Den bidrar också till att kommunen sparar ekonomiska resurser och tid. Nu har kommunen börjat skicka fakturor som rör barnomsorg och omsorg till digital brevlåda. Det är inom dessa områden som vi som kommun skickar ut den största mängden fakturor, därför kommer många invånare att beröras av förändringen. Information har gått ut på de fakturor som skickats sedan början av mars med hänvisning till info på webben, linkoping.se/faktura. Där finns också svar på vanliga frågor.
Successiv övergång
Övergången sker successivt. Till att börja med berör den omsorgsfakturor, barnomsorgsfakturor men också bygglovsavgifter, avgifter för tillsyn av avlopp och värmepump och flera andra fakturor som fakturor från Stadsarkivet för betyg kommer att skickas digitalt.
– Det känns bra att även vi som kommun kan använda digital brevlåda. Det blir ett sätt att effektivisera och förenkla för våra invånare, företag och för oss själva, säger Ola Cederborg, enhetschef på Ekonomiservice i Linköpings kommun.
Drygt 70 procent av Sveriges befolkning har i dagsläget en säker digital brevlåda som Min Myndighetspost, Billo eller Kivra. Till dessa skickas post och utskick från bland andra Pensionsmyndigheten, CSN, Skatteverket och andra offentliga aktörer.
Mycket arbete bakom
Linköpings kommun kommer att kunna erbjuda digital post via just dessa brevlådor för alla kommunens invånare som önskar det. För företag kommer det att gälla för Fortnox företagsbrevlåda, Kivra företagsbrevlåda och Min Myndighetspost.
– Det kan ju tyckas vara enkelt att gå över till digital post, men det är en hel del tekniskt och verksamhetsmässigt arbete bakom. Dessutom är vi i färd med att upphandla en förmedlingstjänst, som är viktig för hela kommunens omställning till digital post, säger Simon Strömberg, projektledare på LK-data i Linköpings kommun.