Kontakt Linköping är kommunens nya gemensamma center för medborgarservice och bakom verksamheten står alla förvaltningar gemensamt. Syftet är att det ska bli lättare för Linköpingsbor och besökare att få svar på sina frågor till kommunen och att förvaltningarna ska avlastas i sitt arbete. Personalen som ska bemanna Kontakt Linköping har genomgått en utbildning i drygt två månader för att skaffa sig en bred kunskap om kommunens verksamheter.
– Vi har verkligen en fantastisk bredd på erfarenheter, kompetenser och personligheter. Det gör att när vi får den här gruppen sammansvetsad och väl fungerande tillsammans så kommer de ha en stor kunskap och förståelse för många olika aspekter av samhället och kunna hjälpa till på många olika sätt, säger Martin Liabäck, verksamhetschef Kontakt Linköping.
En väg in
En ny frågedatabas kommer ligga till grund för Kontakt Linköpings arbete. Här har medarbetarna, tillsammans med förvaltningarna, samlat de vanligaste frågorna som kommer in till kommunen. Totalt 2 500 frågor och svar har kommit in från förvaltningarna än så länge. Databasen kommer uppdateras allteftersom nya frågor kommer in.
– Förhoppningsvis så blir det lättare för oss att hitta och leverera ut svar. Det kanske blir lättare för oss, som blir en kanal in, att se ett mönster i vad folk frågar om, säger Jeanette Öhrling, medarbetare Kontakt Linköping.
Från vänster Martin Liabäck, verksamhetschef på Kontakt Linköping, tillsammans med Jeanette Öhrling och Josefine Holmberg som är medarbetare på Kontakt Linköping. Foto: Johan Hermansson
– Samhällsvägledarrollen blir ju nästan som en brygga mellan handläggaren och växeln, det blir som en helt ny funktion, säger Josefine Holmberg.
Snabbare svar
Överenskommelser om hur man ska samarbeta med varje förvaltning har tagits fram. I dessa finns beskrivet vilka typer av ärenden och frågor som Kontakt Linköping ska hantera åt varje förvaltning. Medarbetarna på Kontakt Linköping får nu tillgång till fler av kommunens system för att kunna titta på ärenden och ge kommuninvånare snabba uppdateringar om vad som händer i de ärenden som de undrar över.
– Vi har haft några sådana funktioner sedan tidigare, vi har till exempel hjälpt till med faderskap och bostad och vi har några specialisttjänster kopplad till vår verksamhet redan idag, men det kan bli ytterligare områden som ska in, säger Jeanette Öhrling.
"Ingen status quo"
Den nya verksamheten drar igång idag, den fjärde april, men är ett pågående projekt som kommer utvecklas och förändras mycket under de kommande åren.
– Det är inte någonting som händer över en natt utan från den fjärde april så startar vi upp i en ny fas och den fortsätter en stund och sedan börjar vi plocka in fler uppdrag, jobba med fler kanaler, utveckla vårt arbetssätt och våra rutiner och våra samarbeten med förvaltningarna. Så det är ingen status quo som vi går in i nu, säger Martin Liabäck.
– Jag ser jättemycket fram emot det här kommunövergripande uppdraget. Jag kommer få träffa många människor, lära mig mycket om flera områden och bemöta människor i olika situationer. Och jag får vara en del av den här servicen, avslutar Josefine Holmberg.
Text: Sofie Berlin