Med de nyligen genomförda lagändringarna planeras en omvandling av de kommunövergripande särskilda undervisningsgrupperna till resursskolor. Förändringen syftar till att skapa en mer anpassningsbar undervisningsmiljö genom omfördelning av platser baserat på individuella behov. Fokus kommer att ligga på att öka antalet platser för elever med autism och elever med normbrytande beteende, psykisk ohälsa och social problematik inom ramen för resursskolorna.
Förslaget strävar efter att möta det ökande behovet av specialanpassad undervisning och stöd, vilket förväntas gynna en mer inkluderande och mångsidig utbildning för alla elever. Resursskolorna kommer att erbjuda en anpassad lärmiljö med små elevgrupper och hög personaltäthet för elever i årskurs 1-9.
– Med det här beslutet startar vi en akutskola och utökar platserna inom resursskolorna. Det är ett viktigt första steg mot att ge elever med stora behov det stöd de behöver, säger Elias Aguirre (S), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Mål att fler ska nå gymnasiebehörighet
De elever som nu går i de berörda resursskolorna/särskilda undervisningsgrupperna påverkas inte av beslutet. Berörda medarbetare kommer att informeras om dessa förändringar, och beslutet planeras att träda i kraft vid läsårsstarten i augusti 2024.
- Förslaget innebär att vi i högre grad nyttjar de platser som finns utifrån elevernas särskilda behov och målsättningen är att det kommer leda till att fler elever når gymnasiebehörighet, Christel Horsak, avdelningschef för grundskolan.
För att ytterligare förbättra stödet föreslås även justeringar inom Bryggans verksamhet. Bryggan, som är en särskild undervisningsgrupp och som har akuta insatser för elever som har kvar sin ordinarie skolplacering utökas med fler platser och med en så kallad Akutskola för att erbjuda snabb och temporär undervisning för elever i behov av akutstöd. Detta kommer att bidra till en flexibel och snabb insats för dessa elever på kort sikt.
Växande behov av specialiserat stöd
Förändringen kommer att möta det växande behovet av specialiserat stöd. För att säkerställa att systemet är dynamiskt och anpassat till elevernas behov, får utbildningsdirektören i uppdrag att vid behov justera antalet platser mellan de olika verksamheterna.
En noggrann uppföljning av förändringarna kommer att göras och rapporteras tillbaka till barn- och ungdomsnämnden senast i december 2025 för att säkerställa att de avsedda målen uppnås och att elevernas behov tillgodoses på bästa möjliga sätt.
Barn- och ungdomsnämnden har sammanträde den 14 december.