Nu är projektet halvvägs och projektgruppen har tidigare träffats digitalt och nu för första gången fysiskt. I danska Odense.
- Det var spännande att träffas och på ett enklare sätt dela med sig av våra olika erfarenheter, synsätt och förutsättningar. I projektet ligger Sverige och Danmark ganska långt före de andra deltagarländerna Belgien, Italien och Spanien i det här området och det leder till att Sverige och Danmark blir förebilder för de andra länderna, säger Ida Dahlqvist, kvalitetskoordinator för förskolan i Linköpings kommun, som deltar i projektet.
- När vi var på studiebesök på en förskola i Odense blev det många nya insikter om mer utomhuspedagogik som bedrevs där och medbestämmande och självständighet de kunde se hos barnen. Deltagarna från Belgien, Italien och Spanien såg till exempel att det inte var så många konflikter mellan barnen, berättar Ida Dahlqvist.
Vad får Linköping ut av det här projektet, när vi är med i projektet som en förebild?
- Det har vi resonerat kring. Vi frågar oss om det blir ett envägsutbyte för att stimulera deras tankebanor. Men det är självklart inspirerande att få sitta i diskussionsforum där vi får möjlighet att berätta och förklara hur vi arbetar. Att omsätta det som vi gör praktiskt till ord. Att beskriva för någon annan är ju också ett lärande genom att kunna förmedla vad vi i Linköpings kommun står för. Man blir inte så hemmablind, man får istället upp ögonen för saker en andra gång, tänker Ida Dahlqvist.
Fokus på verktygen för mer lek
Inför nästa träff ska en “verktygslåda” arbetas fram för att underlätta arbetet kring undervisningsaspekten i leken. Linköpings universitet har tagit fram ett observationsmaterial, en mall för pedagogerna att observera lek. Där dokumenteras vad som sker under leken och analyserar det för att hitta utvecklingsområden. Mallarna skapas för att få verktyg att fokusera och analysera leken för varje barn i förskolan. I verktygslådan kommer det att finnas olika områden som ska observeras, som personalens roll i leken och förutsättningar för lek där planering, lärmiljöer och materialtillgång väger in.
- Det är väldigt tydligt att barn inte gynnas av att leka själva på förskolan. Det säger all forskning. Det handlar om hur aktiva pedagogerna är och den kompetens de har att se de olika lekströmarna och vad som gynnar leken för att den ska bli lärorik. I det här finns det undervisningsaspekter i leken också, förklarar Ida Dahlqvist.
Leken är en traditionellt väldigt stark del i förskolan, men nu vässar man alltså den och skapar förutsättningar för att få syn på och fokuserar på leksituationerna inom förskolan. Det gäller framförallt på de två förskolorna som är med i projektet, en i Ljungsbro och en i Hjulsbro.
- EU-projektet PLAYING handlar om att sprida kunskap inom förskolans verksamheter genom utveckling av ny kunskap om undervisning och strategier baserade på lekens roll på en internationell nivå.
För Linköpings kommun är det ett projekt som ligger väl i tiden och som kommer att säkerställa kvaliteten i kommunens förskolor, säger Ida Dahlqvist.