Hoppa till huvudinnehåll

Linköping får sitt tredje autonoma fordon

22 februari 2022 | Stadsplanering & trafik
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Nästan två år efter att de första autonoma fordonen i Ride the future-projektet började rulla på campusområdet i Linköping är det dags att välkomna ett tredje fordon.

Foto: My Weidel, VTI

Efter “Busse” och “Reza” har Ride the future fått en ny familjemedlem. Nu är det dags att sätta projektets tredje autonoma fordon i drift på campusområdet och i Vallastaden i Linköping.

- Att projektet växer är mycket positivt. Vi fortsätter bygga framtidens hållbara stad och tar täten i utvecklingen av nya hållbara mobilitetslösningar, säger Muharrem Demirok (C), ordförande för samhällsbyggnadsnämnden i Linköpings kommun.

Ride the future är ett forskningsprojekt som ska ta reda på hur elektrifierade och självkörande minibussar kan komplettera den befintliga kollektivtrafiken. Detta för att öka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot den privatägda bilen, och underlätta för fler att resa kollektivt.

Större fältstudie

En namntävling för det tredje fordonet organiserades där projektets säkerhetsförare fick bidra med egna namnförslag. Det vinnande namnet blev ”Hjulia”.

- Genom att investera i ett tredje fordon kan vi expandera projektet och erbjuda en större fältstudie till forskarna som vill testa och utveckla intressanta studier om framtidens mobilitet. Vi skapar helt unika förutsättningar för mobilitetsforskning, ett område som växer och blir allt viktigare för att bygga framtidens hållbara samhälle, säger Anna Anund, VTI.

Det nya fordonet tillverkas av Easy Mile. De två tidigare fordonen är tillverkade av Navya och Easy Mile. Ride the future är det enda projektet i Sverige som har fordon från två olika tillverkare som kommunicerar med varandra i samma ekosystem. Med det här tillskottet kommer Ride the future dessutom vara ett av de största projekt med autonoma fordon i Sverige.

Olika teknologier

- Med Hjulia kan vi utöka driftens kontinuitet. Att fordonen har olika teknologier och ska kunna kommunicera tillsammans och med trafikledningen gör att vi kommer närmare hur sådana lösningar kan komma att se ut i framtiden. Det gör Ride the future-projektet extra intressant, säger Hugo Hardestam, projektledare på Transdev Sverige AB.

Bussarna trafikerar en fyra kilometer lång sträcka på campusområdet och Vallastaden med 13 hållplatser. En säkerhetsförare finns ombord på varje tur och ansvarar för fordonets framförande genom att övervaka körningen och vid behov överta manuell kontroll samt agera kundvärd.

Samarbetspartnerna i projektet är VTI, Linköpings universitet, Östgötatrafiken, Transdev, Akademiska hus, Rise, Linköpings science park och Linköpings kommun.

Senast ändrad den 22 februari 2022

Senaste nytt

Vill du hjälpa till?
Förvaltningschef Magnus Sjöberg går i pension
Äldreboende och förskola i samma byggnad
Tyst minut och flaggning på halv stång den 11 februari
Linköping sänder kärlek till Örebro
Ung Zon - en ny identitet för ungdomsverksamheten
Samernas nationaldag firas den 6 februari
Därför byts busskurer ut