Grunden för beslutet att köpa fastigheten Palatset 2 som innefattar Saab Arena, Stångebrohallen, Sportcenter och parkeringen, är Visit Linköping & Co:s förändrade uppdrag. Linköpings kommun ombildar Visit Linköping & Co och skapar ett spetsigt och dedikerat destinationsbolag som tar ett helhetsgrepp kring stadens attraktionskraft.
Bättre kontroll
- Linköpings kommun vill genom eget ägande få bättre kontroll över anläggningarna och området vid Stångebro inför planeringen av Ostlänken och den nya stadsdelen vid Kallerstad. Vi kommer kunna sänka våra årliga driftkostnader och får samtidigt större möjligheter att göra de satsningar som krävs, bland annat till fördel för vårt besöksnäringsbolag Visit Linköping & Co som kommer att få ett förändrat uppdrag, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande.
Kommunens arbete med besöksnäring och evenemang är förankrat i uppdraget att skapa en attraktiv stad för Linköpingsbor och besökare. Näringslivet har en stor del i det arbetet och kommunen kan stötta näringslivet genom att undvika konkurrens. På så sätt möjliggörs också kreativitet samtidigt som det stimulerar innovation och skaparkraft från andra aktörer inom kommunen.
Ny affärsmodell för arenorna
En ny affärsmodell kommer att tas fram för att optimera nyttjandet av arenan.
- Vi har i nuläget inget färdigt förslag för användningen av Saab Arena men önskvärt är att hitta multifunktioner för arenorna som ingår i Palatset 2 för att optimera användningen per kvadratmeter och för att det ska komma till gagn för fler kommuninvånare, säger Peder Brandt, ekonomidirektör.
Linköpings kommun köper Palatset 2 av Lejonfastigheter för 150 miljoner kronor.
Inriktningsbeslutet föreslår också att Lejonfastigheter fortsätter att förvalta Saab Arena, även om ägandeskapet övergår till kommunen.