Strax före jul frystes isbanan på Stora torget. Den har dragit till sig barn och ungdomarna inte bara från innerstaden. Särskilt på kvällar, helger och på sportlovet besöktes den även av ungdomar från områden utanför centrala Linköping
– Det är väldigt positivt att ungdomar från hela Linköping hittar in till city och hittar roliga aktiviteter att delta i, säger Michael Brask.
Låna skridskor
Isbanan öppnade precis före jul. Intill den fanns det en bod, bemannad av ungdomar. De hade till uppgift att låna ut skridskor till åkarna men skulle också snappa upp vad besökarna tyckte.
– Många hade inte provat på att åka skridskor förut. De tyckte att det var ett prestigelöst åkande, avslappnat och tillgängligt, säger Michael.
Öppet
Skridskobanan var öppen till och med den 27 februari. Det var ett externt företag som ansvarade för isen. Bortsett från under några dagar då isaggregatet slutade fungera så höll isen.
På frågan om det blir isbana nästa vinter svarar Michael att det inte finns några sådana beslut tagna. Han utesluter det dock inte, särskilt med tanke på den positiva respons som kommunen har fått på skridskobanan. Bland annat har kommunen fått in två Linköpingsförslag med önskemål om att det ska bli isbana igen.
– Om det blir isbanan nästa år så kan man titta på om det finns alternativ till att använda ett eldrivet aggregat. Det finns plastlösningar som ger samma känsla om riktig is.
Skidspår
Tanken var att det också skulle ha varit möjligt att åka skidor runt isbanan. Men blåst och ömsom kyla, ömsom värme gjorde att det bildades hård is.
– Det var synd, hade det varit ihållande kyla så hade det fungerat.
Återkopplingen från allmänheten har till övervägande delen varit positiv. De negativa synpunkter som har kommit ín handlar om att aggregatet som kyler isen har varit för högljutt och att det vissa dagar inte har gått att åka på grund av de tekniska problemen.
– Och om vi ska vara självkritiska så var inte utsmyckningen så käck. Om det blir en isbana nästa år så kan det förbättras.
Projektledare
Kostnaden för att bygga upp och driva isbanan har kostat ungefär 1 miljon kronor.
Hela satsningen arrangerades och finansierades av Linköpings kommun i samarbete med Linköpings innersta.
– Det var ett bra samarbete med Linköpings innersta, säger Michael.
Nyligen har en projektledare rekryterats som ska kartlägga de vinterprojekt som Kultur- och fritidsförvaltningen ansvarar för. Det handlar bland annat om den digitala vinterkartan, Ljusgloben och Vintergatan. I Vintergatan återanvändes och belystes konstverk och kulturarvsintressanta platser i Trädgårdsföreningen.
Text: Eva-Karin Strand Wåtz