– Resultatet är en bekräftelse på att den aktuella planeringen av innerstaden med bland annat “Trafikplan för Linköpings innerstad” och projektet “Framtidens stadskärna” ligger helt i linje med vad en majoritet av kommunens befolkning önskar, säger Jonas Sjöholm, trafikplanerare i Linköpings kommun.
Under våren genomfördes en enkätstudie i Eskilstuna, Linköping, Norrköping och Örebro där nästan 2000 slumpmässigt utvalda personer mellan 18 och 85 år medverkade. I enkätens huvudfråga fick deltagarna välja mellan tre olika framtidsscenarier som beskrevs i text och bild. Resultatet visar att två tredjedelar av dem som svarade föredrog en lösning där hastigheterna inom stadens centrala delar begränsas eller där gång, cykel och kollektivtrafik prioriteras.
– Det är tydligt att boende i de fyra kommunerna föredrar en trafiklösning som innebär mindre bilbuller, högre trafiksäkerhet och mer utrymme för gång, cykel och kollektivtrafik, säger Sandra Strömstedt, projektledare i EU-projektet Fossilfritt 2030 – Rena resan på Region Sörmland.
Ålder, kön och var man bor spelar roll
I Linköping vill 75 procent av de svarande se en innerstad med sänkta hastigheter eller lösningar som prioriterar gång, cykel, kollektivtrafik och stadsliv före annan trafik. Svaren skiljer sig något mellan olika grupper. Kvinnor och unga personer tenderar i större utsträckning att föredra lösningar som prioriterar kollektivtrafik och cykling. Var du bor i kommunen och hur många bilar som du äger påverkar också.
– Bor man utanför staden eller äger många bilar är man generellt mer positiv till en bra framkomlighet för bilen i staden, vilket är naturligt eftersom att man då troligtvis är mer beroende av bilen som transportmedel. Men även inom dessa grupper vill faktiskt en majoritet begränsa bilens framkomlighet i stadens centrala delar i utbyte mot ett tryggare och rikare stadsliv, säger Jonas Sjöholm, trafikplanerare på Linköpings kommun.
Viktiga resultat för fortsatt arbete
Rapporten har tagits fram inom ramen för projektet Fossilfritt 2030 - Rena resan. Det är ett EU-finansierat samverkansprojekt där Region Sörmland, Region Örebro län, Region Östergötland och Biodriv Öst ingår. Målet är att projektet ska bidra till att det hållbara resandet ökar i de tre länen samt att tjänstepersoner som arbetar med hållbart resande i kommunerna får ökad kunskap om invånarnas åsikter. Resultatet från enkätstudien är viktigt för kommunens fortsatta arbete med stadsutveckling och planering.
– I Linköping gjordes en liknande undersökning år 2010 med nästan identiskt resultat, nu liksom då vill en stor majoritet av Linköpingsborna se en lugnare och mer gångvänlig stadskärna. Vi ser också att svaren från Norrköpingsborna är mycket lika våra - vilket förstärker resultaten ännu mer och knyter våra städer närmare varandra, säger Jonas Sjöholm, trafikplanerare på Linköpings kommun.
Text: Evelina Gleisner