Samma sak gäller naturligtvis även alla anställda. Det är ett av skälen till att kommunen de senaste åren har jobbat för ett bättre och mer strukturerat säkerhetsarbete. Det andra skälet är att minska risken att kommunens resurser utnyttjas eller påverkas av kriminella.
Kort sagt ska säkerhetsarbetet minska risken för oönskade händelser och höja förmågan att ta hand om sådana situationer om de inträffar. Det kan vara alltifrån en olycka, it-problem eller ett våldsbrott. Alla anställda behöver också öka säkerhetsmedvetandet eftersom samhällsutvecklingen med en orolig omvärld har skapat nya utmaningar för vår kommun.
Uppdraget görs på strategisk, taktisk och operativ nivå. Den taktiska rollen, säkerhetssamordnarna, har blicken både uppåt, nedåt och sidledes i organisationen.
– Det handlar om att förebygga och att hantera oönskade händelser, det är väl i grunden det som uppdraget handlar om, säger Claes Lauritsen som är säkerhetssamordnare på Kultur- och fritidsförvaltningen.
Samarbete nyckel till framgång
Varje förvaltning har sina unika utmaningar kopplade till säkerhet. Säkerhetssamordnarna ska vara ett stöd och ha en rådgivande roll i säkerhetsfrågor till chefer och säkerhetsombud inom sin förvaltning.
Claes ingår ett brokigt gäng med olika bakgrunder, alltifrån Polismyndigheten till Räddningstjänsten. Någon är kriminolog och någon har jobbat med trygghetsarbete på ett fastighetsbolag. Claes har jobbat med evenemangssäkerhet på Visit Linköping. Minst en gång i månaden träffas säkerhetssamordnarna för att utbyta erfarenheter.
– Vi är också ofta inne i olika projekt tillsammans. Vårt samarbete skulle jag vilja lyfta fram som något väldigt positivt. Det är så otroligt mäktigt att se vad man kan göra genom att ta hjälp av varandra. Det tycker jag är superhäftigt, säger Claes.
Claes Lauritsen, säkerhetssamordnare. Foto: Jeppe Gustafsson
Ett gott exempel att lyfta fram är hur fem av kommunens förvaltningar samarbetade för att öka tryggheten vid Linköping arena. Under ledning av säkerhetssamordnaren Roger Lönnqvist på Social- och omsorgsförvaltningen formades en arbetsgrupp där hans motsvarigheter på de andra fyra förvaltningarna som har verksamhet där bjöds in, tillsammans med polis, fastighetsägare och andra berörda aktörer. Redan inom ett par månader började flera åtgärder falla på plats som kommer att öka tryggheten för kommunens personal som jobbar i området.
Säkerhetsombuden är närmast verksamheten
Säkerhetssamordnaren ska också fungera som stöd och bollplank för alla säkerhetsombud inom sin förvaltning, den operativa rollen i säkerhetsorganisationen. Den som står närmast var och en av kommunens över 10 000 medarbetare.
Säkerhetsombudet på mötesplatsen Agora i Skäggetorp heter Linda Edenor. Hon jobbade med säkerhetsfrågor redan innan den nya säkerhetsorganisationen började komma på plats och upplever nu en stor skillnad sedan Claes gick in i sin roll.
– Det känns otroligt bra. Det känns så tryggt. Jag får direkt svar på saker, vi bollar saker tillsammans. Det ger mig energi och motivation att höja nivån ännu mer. Det har blivit stor skillnad, säger hon.
Linda Edenor och Claes Lauritsen spånar om händelser som har påverkat säkerheten eller tryggheten på Agora. Foto: Jeppe Gustafsson
Ett tiotal personer har Agora som sin arbetsplats, där det bland annat finns bibliotek, café och flera scener där det ofta är olika typer av arrangemang. Linda har jobbat hårt för att få med sig hela gruppen med att stärka säkerhetskulturen på platsen.
De loggar händelser och rapporterar in uppgifter till forum där andra i kommunen träffar polisen och socialtjänsten. Just rutinerna och dokumentationen är ett par av de saker som stärkt säkerheten på Agora sedan kommunens nya säkerhetsorganisation börjat få fart i uppdraget. Det de identifierar som risker tar Linda upp med sin chef.
Ramar på strategisk nivå
Som ram för allt säkerhetsarbete finns kommunens säkerhetspolicy, instruktioner och riktlinjer. Dokument på den övergripande, strategiska, nivån. Det är säkerhetsstrategerna Maria Sjöberg och Marina Wallgren på Säkerhetsenheten som har jobbat med att formulera ramarna och gett förutsättningar för alla säkerhetssamordnare att komma in i sina uppdrag. De har också tagit fram e-utbildningar för alla kommunens säkerhetsombud.
– Det har varit ett positivt mottagande från arbetsplatserna, nästan så att de blir uppslukade. Så kommunikationsbehovet är snarare att säga “det är det här de ska vara inblandade i, de ska inte ta hand om allt”, säger Marina Wallgren.
– Vi jobbar med att ge dem förutsättningar, bland annat genom styrdokument. “Det är de här metoderna som ska användas, så här ska man göra en riskanalys utifrån den här typen av metod”, eller “här finns något som heter riskinventering, det ska göras på det här viset och så här ofta ska det göras”, fyller Maria Sjöberg på.
Uppdraget med att höja nivån på den interna säkerheten i kommunen med en ny organisation inleddes 2021 och under 2023 ska införandet vara klart.
Text: Björn Öberg
Säkerhetsstrategerna Maria Sjöberg och Marina Wallgren. Foto: Jeppe Gustafsson