Förskolan har i uppdrag att lägga grunden för en god språkutveckling hos barnen, därför är det en förutsättning att all personal kan utföra uppdraget enligt läroplanen.
Som ett steg i att införa språkkrav inom förskolan inleds nu ett pilotprojekt i områdena Berga/Ekkällan och Berga/Vimanshäll. Syftet är att höja språkkompetensen hos befintlig personal genom att bedöma språknivån med möjlighet att läsa upp svenska språket på arbetstid om behov finns.
– Det är bra att ha medarbetare med olika bakgrund och erfarenheter, men vi måste samtidigt säkerställa att alla inom skolan och förskolan har tillräckligt hög nivå i svenska språket, säger Elias Aguirre (S), kommunalråd och ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Kan påverka barns språkutveckling
Brister i svenska leder på vissa arbetsplatser till missförstånd och går ut över barnens språkutveckling. Det vittnar chefer, medarbetare och fackliga företrädare inom kommunen om.
– Det här pilotprojektet blir ett första steg för att komma tillrätta med språkbrister bland personalen. Vi kommer återkomma med fler åtgärder framöver, säger Elias Aguirre.
Pengarna till pilotprojektet finns avsatta i S-M-styrets budget för Linköpings kommun 2024.
Alla medarbetare är viktiga
– Det är viktigt att alla får rätt förutsättningar i sitt arbete och kan vara delaktiga i utvecklingsarbete. Vi vill ha en kultur och ett arbetssätt där språkutveckling och samtal om språk är en naturlig del. Alla som arbetar inom förskolan är viktiga och behövs. Det här gör vi också för att stärka den gemensamma arbetsmiljön, säger Marie Stråhlin, biträdande avdelningschef förskola.
Medarbetare som upplever språkliga utmaningar kommer att genomföra en kartläggning och få anpassad kompetensutveckling genom den kommunala vuxenutbildningen.