Linköpings kommun ska vara en säker och trygg arbetsplats för samtliga medarbetare inom alla kommunens verksamheter. För att säkerställa detta kommer sju miljoner kronor att avsättas under 2023 för insatser som ska öka säkerheten och tryggheten.
– Socialtjänstens medarbetare har en otroligt viktig roll i samhällets utveckling och det finns en stor förväntan på deras arbete. När samhället och omvärlden förändras så måste också deras förutsättningar anpassas. Därför lägger vi nu pengar på att åtgärder så att medarbetarna får rätt förutsättningar att göra ett bra jobb, säger Annika Krutzén (M), kommunalråd och ordförande för social- och omsorgsnämnden.
Satsningen kommer bland annat att gå till:
- nyttjande av väktare vid risk för hotfulla situationer och besök
- inköp av fler larm och andra digitala hjälpmedel
- inköp av konsultstöd då antalet mer komplexa fall inom socialtjänsten ökar
- att bygga eller ställa om vissa personalutrymmen
Finansieringen sker via kommunstyrelsens resursmedel för 2023.