Hoppa till huvudinnehåll

Nostalgi: Svindlande fart mellan städerna

30 december 2022 | Uppleva & göra
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Den 15 oktober 1872 invigdes tågsträckan mellan Linköping och Norrköping.

Vykort från Järnvägsbron i Linköping. Foto: Okänd/Bild Linköping

Järnvägen började byggas på 1850-talet, men sträckan mellan Linköping och Norrköping stod klar först år 1872. Restiden var på två timmar och den resan höll en svindlande hastighet runt 30 kilometer i timmen.

Stationshuset i Linköping stod klart samma år. Arkitekt för huset var Adolf.E. Edelsvärd, samma person som låg bakom centralstationerna i Stockholm, Malmö och Göteborg.

Middag på slottet

För att fira järnvägen festade Linköpingsborna på krogarna i stan. De mer prominenta gästerna bjöds på middag hos landshövdingen Robert De la Gardie på Linköpings slott. 

En resa tur och retur Linköping- Norrköping kostade 1 riksdaler och 30 öre i tredje klass. Ville man färdas lite lyxigare kostade det 2 riksdaler och 14 öre i andra klass.

Text: Matilda Ahl

 


Illustration från dagen då järnvägen kom till Linköping den 15 oktober 1872. Foto: Bild Linköping


Järnvägsstationen i Linköping under tidigt 1900-tal. Foto: Folke Fromholtz


Klipp ur Norrköpings tidningar, november 1872. Arbetarföreningen bjuder in till lustresa till Linköping.

 

Senast ändrad den 29 december 2022

Senaste nytt

Vill du hjälpa till?
Förvaltningschef Magnus Sjöberg går i pension
Äldreboende och förskola i samma byggnad
Tyst minut och flaggning på halv stång den 11 februari
Linköping sänder kärlek till Örebro
Ung Zon - en ny identitet för ungdomsverksamheten
Samernas nationaldag firas den 6 februari
Därför byts busskurer ut