– Det här är en viktig milstolpe för Linköping. Det är ett avslut på en lång process och början på något nytt. Nu har vi äntligen grundförutsättningarna för Linköpings framtida utveckling klara för oss, inte bara vad gäller de delar som berörs av den nya stambanan och stationsområdet, utan även de områden som inte berörs. Det har legat en våt filt över många områden i Linköping så länge det inte har varit klart i vilken korridor Ostlänken ska gå. Den filten är nu borta, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande.
Nu inleder Trafikverket arbetet med att ta fram en järnvägsplan. Det är en detaljerad beskrivning av hur sträckningen av järnvägen ska se ut och hur den ska byggas inom korridoren. Kommunen har i sitt remissvar varit tydliga med att man vill att stationen ligger i S:t Larsgatans förlängning och att spåret norr om Malmslätt dras söder om E4.
Järnvägsplanen ska även innehålla en miljökonsekvensbeskrivning som beskriver den miljöpåverkan som verksamheten kan medföra. I denna process bjuder Trafikverket in till fler samråd med till exempel fastighetsägare i det aktuella området innan planen ställs ut för granskning. Det första samrådet är planerat till våren 2023 och planerad byggstart är 2028.
Enligt Trafikverkets utredning är en kombination av korridorerna Steninge och Norr om Malmslätt det bästa alternativet för Ostlänkens sträckning in och ut från centrala Linköping. Ställningstagandet vilar på Trafikverkets samlade bedömning av alternativens effekter samt i vilken utsträckning de uppfyller projektets ändamål och projektmål. Övriga redovisade alternativ avskrivs nu från fortsatt planering.
– Även vår utredning visar att korridoren Steninge är den bästa markförlagda lösningen för Linköping. Nu påbörjar vi arbetet med att utreda olika alternativ för spårets dragning inom korridoren och vilka effekter de ger, säger Fredrik Sandberg, projektledare för Stadsbyggnadsprojekt Ostlänken.