Cykellänken är en tre meter bred dubbelriktad cykelbana som går intill en 1,8 meter bred gångbana. Längs vägen finns bland annat tydlig vägvisning, ljusinstallationer och utemöbler. Kommunen underhåller också Cykellänken mer än andra sträckor.
Hittills har cykellänkar byggts mellan innerstaden och Ryd, och mellan innerstaden och Skäggetorp. Nu är alltså även Cykellänken längs Ålerydsvägen färdig. Banan är 1,7 kilometer lång och går från Ålerydsrondellen till Haningeleden. Planen är att den så småningom ska byggas vidare och bilda en tvärlänk som binder ihop Linköpings södra och västra delar.
Den nya Cykellänken går mellan Ålerydsrondellen och Haningeleden.
Sträckan längs Ålerydsvägen har bland annat tre nya broar, dels över Tinnerbäcken och dels över två cykeltunnlar. Där Cykellänken korsar bilvägar är gång- och cykelbanan upphöjd.
- Det ger cyklisterna företräde, säger kommunens projektledare Erik Bjäresten.
Han framhåller att poängen med Cykellänken är att öka cyklingen och att minska biltrafiken.
- Då tror vi att det måste vara väldigt bekvämt att cykla, så att människor väljer att cykla längre än någon kilometer. Man ska inte behöva trampa på bromsen för att släppa fram en bil, och sedan trampa igång igen. Det ska rulla på. Det ska vara så jämnt som möjligt, så rakt som möjligt och med så få stopp som möjligt.
Möbler och skyltar
Nya belysningsstolpar är också på plats. Och där Cykellänken passerar busshållsplatsen vid Konstruktörsgatan finns det nya sittmöbler som skapar en mötesplats.
De närmaste veckorna ska kommunen även montera upp vägvisningsskyltar. Cykellänkens visuella koncept kommer liksom tidigare att bygga på färgen orange.
Möbler finns för den som vill ta en paus. I bakgrunden syns en av de nya broarna. Broarna ska målas innan de är helt klara.
Budgeten för sträckan är 28 miljoner kronor, men troligen blir prislappen i slutänden något lägre. Dessutom bidrar staten med drygt 12 miljoner kronor av den totala summan.
Just nu byggs också Cykellänken mellan Braskens bro och Hjulsbro. Via länkarna nedan kan du läsa mer om Cykellänken och om stadsutveckling i Linköping.
Text och foto: Per Conning