Att Ostlänken byggs genom Linköping är det mest omvälvande som hänt vår stad. Bygget kommer påverka oss i decennier framöver. Därför har både Trafikverket och Linköpings kommun lagt ner ett stort arbete på att utreda de olika alternativen och vilka konsekvenser de får för resandet, stadens utveckling, miljö- och kulturvärden, ekonomi med mera.
Nu inleds ett digitalt samråd där du som invånare och företagare i Linköping kan lämna dina synpunkter till Trafikverket. Linköpings kommun har ytterligare tid på sig och ska senast den 31 mars lämna sitt remissyttrande och i det ta ställning till vilket alternativ kommunen föredrar. Innan dess ska politikerna i kommunfullmäktige besluta vilket alternativ de ser som mest gynnsamt för Linköping.
Viktiga datum för Ostlänken genom Linköping: 3-27 februari: Allmän remisstid.
3 februari - 31 mars: Samrådstid. 22 mars: Kommunstyrelsen behandlar Ostlänken
29 mars: Kommunfullmäktige tar beslut om föredraget alternativ. 31 mars: Linköpings kommuns remissyttrande lämnas till Trafikverket.
- Vi arbetar nu med frågan i respektive partigrupper och hoppas nå en bred enighet i fullmäktige den 29 mars. Det här är en mycket viktig fråga för Linköpings framtida utveckling, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande.
Alla partigrupper i kommunfullmäktige har fått information från tjänstepersonernas utredning av de olika korridorerna. Även en referensgrupp med representanter för näringsliv, Region Östergötland, kommunala bolag och andra intressenter har löpande fått information om de olika alternativen och hur de påverkar Linköping.
- Att få olika perspektiv på hur Ostlänken påverkar oss har varit ett stort arbete för kommunen och ger en bra grund för det kommande beslutet, säger Kristina Edlund (S), kommunalråd.
När Linköpings kommunfullmäktige beslutat vilken korridor de föredrar lämnas detta i ett remissvar till Trafikverket som sedan beslutar vilken korridor som ska utredas vidare. Det beslutet förutsätter att Trafikverket och Linköpings kommun är överens om valet av korridor. Efter ett beslut inleds arbetet med det som kallas järnvägsplan, alltså exakt var i korridoren som spåren ska gå och var stationen ska ligga. Detta arbete beräknas ta cirka två år.
Men det innebär samtidigt att de delar av Linköping som under utredningen av tidigare potentiella alternativ för Ostlänkens dragning inte längre blockeras. Parallellt med framtagandet av järnvägsplanen kan därför övrig planering av Linköpings utveckling återupptas vilket är efterlängtat och viktigt för Linköpings utveckling.
Trafikverkets digitala samråd: