Linköpings kommun är en stor och komplex organisation med fler än 10 000 medarbetare som gör många olika saker. Kommunen tar hand om lekplatser, erbjuder kulturskola, handlägger försörjningsstöd, sköter skola och äldreomsorg och en massa andra tjänster. Som invånare och företagare är det inte alltid lätt att veta vem man ska höra av sig till. I flera fall är det också svårt att veta vad status är på sina olika ärenden.
Faktum är att vid en förstudie som genomfördes under 2021-2022 konstaterades att kommunen tillhandahåller ungefär 110 olika e-tjänster och ett 140-tal blanketter. Det är här som projektet Mitt Linköping kommer in i bilden.
Överskådlig bild
Mitt Linköping är projektnamnet på det som ska bli en portal för Linköpingsbor och företag att ta del av enhetlig information och hantera sina ärenden digitalt genom kommunens webbplats. Exakt vad den kommer att heta är inte bestämt men portalen ska samla alla kommunens e-tjänster och ge användaren en överskådlig bild över sina kontakter och ärenden med Linköpings kommun.
– Som invånare ska du inte behöva ladda ner 27 olika appar och hitta 58 olika e-tjänster som alla ser olika ut för att interagera med kommunen, det behöver bli mer enhetligt och användaranpassat. Det ska vara lätt att göra rätt, säger Martin Liabäck, verksamhetsområdeschef för bland annat Kontakt Linköping – kommunens servicefunktion.
En enhetlig ingång
Alla e-tjänster ska följa samma grafiska utseende och det ska bli enklare att se status på sina ärenden samlade på ett och samma ställe.
– Tanken är att du loggar in i portalen och ser alla pågående ärenden, precis som ett “mina sidor”. Du kan lätt se när bollen ligger hos dig och du förväntas göra någonting eller när bollen ligger hos kommunen och du bara behöver vänta på ett besked. Och så ser du också vilka beslut som redan är tagna och vilka ärenden som är avslutade, säger Martin Liabäck.
Pågående digitaliseringsresa
Hela processen med Mitt Linköping är en del av Linköpings kommuns pågående digitaliseringsresa som tog ordentlig fart med projektet Blankettfritt år 2020 – då över 200 pappersblanketter digitaliserades och flera blev e-tjänster.
– Förutom att digitala tjänster underlättar kommunens medarbetares arbete har Linköpings kommun sedan tidigare beslutat att digitala kanaler ska prioriteras enligt principen Digitalt först, säger Martin Liabäck.
Under den senare delen av 2024 kommer arbetet att börja synas för dig som använder kommunens e-tjänster.