Det första steget i tidplanen för projektet med att bygga Ullevileden påbörjas nu, vilket är en ansökan avseende tillstånd för vattenverksamhet enligt 11 kap. miljöbalken.
- I och med att vi nu påbörjat det första steget med en ansökan till mark- och miljödomstolen är projektet påbörjat och snart sätter vi även igång med projekteringen. Jag tror många nu är glada över att detta äntligen är i rullning, säger Muharrem Demirok (C), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
En förutsättning för utveckling
Ullevileden utgör en del av huvudvägnätet i Översiktsplanen för staden Linköping och Utvecklingsplan för Linköpings ytterstad och är en förutsättning för utveckling av nordöstra Linköping. Ullevileden är en början på en yttre Yttre ring som kommer att ansluta till en framtida utbyggnad av Torvingeleden. Den skapar även en direktförbindelse mellan handelsområdet i Tornby och nya handels- och verksamhetsområdet i Mörtlösa.
Ullevileden är en ny kompletterande väg som också kan verka som omledningsväg för E4:an och som medför en avlastande effekt på det befintliga och hårt belastade vägnätet i Tornby handelsområde. Leden kommer avlasta Kallerstadsleden, Tornbyvägen och Norrköpingsvägen med cirka 15-25 procent. Vägprojektet är förutom två körfält från Gottorpsgatan i östra Tornby till anslutning vid Mörtlösarondellen i Mörtlösa även en parallell gång- och cykelväg sträckan Norra Oskarsgatan-Mörtlösarondellen med träd på vardera sidan om gång- och cykelvägen.
"Välkommen avlastning"
- Ullevileden kommer bli en välkommen avlastning av andra vägar och se till att trafiken kan komma förbi Linköping vid händelse av olycka som stänger av E4:an, så som vi sett flera gånger under året. Möjligheten att idag leda om trafiken är högst begränsad och allt annat än tillfredsställande, nu gör vi vad vi kan för att förbättra detta. Nu är det upp till Trafikverket att göra resten, säger Muharrem Demirok (C), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.