I konsumentköplagen har det sedan tidigare funnits en regel som säger att ett fel som uppstår inom sex månader från köpet förutsätts ha funnits vid köpet (om inte säljaren kan bevisa motsatsen, eller om det är ett fel som omöjligt kan ha funnits när varan överlämnades). Denna frist förlängs till två år.
Även digitalt innehåll och digitala tjänster omfattas av den nya konsumentköplagen. Företag kommer till exempel bli skyldiga att göra uppdateringar under en viss tid för att säkerställa att innehåll fungerar. Fel i digitala tjänster, till exempel streamingtjänster kommer också att regleras i nya lagen.
Konsumentvägledningen kan hjälpa
Om du har frågor kring detta kan du kontakta konsumentvägledningen i Linköpings kommun.
- Vi kan även hjälpa till i andra situationer. Hos oss kan du få veta dina rättigheter som konsument, få råd före köp, och få information och stöd när du vill klaga på en tjänst eller någon produkt som du har köpt, säger Hanna Edqvist, konsumentvägledare i Linköpings kommun.
Här hittar du mer information och kontaktuppgifter: