Servicelinjen riktar sig främst till målgruppen 65 år och äldre, men kan nyttjas av alla oavsett ålder. Pilotprojektet placeras i stadsdelarna Berga, Johannelund och Ekholmen för att en stor andel äldre invånare bor där.
- Är man äldre och har svårt att röra sig är tillgänglighet och närhet det viktigaste om man vill använda sig av kollektivtrafiken. Nu förbättrar vi tillgängligheten för alla och vi ser till att man får hållplatsen närmare sin egen dörr. När vi får en tillgänglig kollektivtrafik gör vi det möjligt för fler äldre och personer med funktionsnedsättningar att i större utsträckning använda den allmänna kollektivtrafiken, säger Muharrem Demirok (C), kommunalråd och ordförande samhällsbyggnadsnämnden.
Resenären beställer sin resa
Servicelinjen bedrivs med anropsstyrd trafik där resenären stiger av och på fordonet på mötespunkter istället för hållplatser. Resenären beställer sin resa hos Östgötatrafikens beställningscentral. Beställningen ska göras senast två timmar före önskad avresetid. Servicetrafiken körs på vardagar från klockan 09:00 till 14:30.
Östgötatrafikens ordinarie biljetter gäller i servicelinjetrafiken, tjänsten sorterar under allmän kollektivtrafik och är öppen för alla. Fordonen i servicelinjen är inte utrustade med biljettmaskinen men kommer att utrustas med viseringsutrustning, vilket innebär att resenärerna behöver en giltig biljett i sin app eller på sitt reskort. Ingen biljettförsäljning kommer ske ombord.
Komplement till befintliga busslinjer
Det är små fordon som kommer trafikera servicetrafiken, fordon vilka i högtrafik trafikerar särskild kollektivtrafik. Trafiken för servicetrafik är inte uppbyggd på samma sätt som den allmänna kollektivtrafiken och går därför inte att hitta i Östgötatrafikens vanliga resesökning.
- Servicelinjen blir ett komplement till de redan befintliga busslinjerna med möjlighet till att gå av och på närmare platser som de vanliga busslinjerna inte stannar vid. Servicetrafiken innebär även mer service av förare och lägre tempo än de vanliga busslinjerna, vilket vi tror kommer uppskattas. Förhoppningsvis ger det en större mobilitet och fler väljer att resa med den allmänna kollektivtrafiken, säger Jimmy Ehrnholm, trafikhandläggare Linköpings kommun.
Servicelinjetrafiken har god yt-täckning och den karakteriseras av att fordonen är anpassade för personer med nedsatt funktionell kapacitet. Fordonen har till exempel lågt insteg och plant golv. Körtiderna ger föraren möjlighet att ge den extra service som behövs, mötespunkterna är lokaliserade nära målpunkter för målgruppen och gångavstånden är kortare än i linjenätet i övrigt.
- Vi hoppas att invånarna väljer att prova detta alternativ och på så sätt hjälpa oss med information som gör att vi tillsammans med Östgötatrafiken kan arbeta med att kollektivtrafiken ska hålla en så hög standard som möjligt i Linköping, säger Jimmy Ehrnholm.
Invigning i Ekholmen
Allmänheten är välkommen att delta på invigningen av servicelinjen på måndag den 13 juni klockan 13.30, på mötespunkten för servicelinjen på Järdalavägen 110, Linköping.
Pilotprojektet kommer efter genomfört år att utvärderas av kommunen om fortsatt trafikering.
Text: Sofie Berlin