– Vi har jobbat med den här planen i flera år, vi har haft dialog och samråd och nu har vi äntligen beslutat om en ny trafikplan, säger Muharrem Demirok (C), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Trafiksystemet ska utformas för ett mer flexibelt resande. Cykel- och bilparkering placeras i anslutning till kollektivtrafikens hållplatser eller en mobilitetshubb. Det ska erbjudas möjlighet att enkelt byta färdslag under resan liksom ett stort utbud av alternativa transportmedel. Det flexibla resandet bedöms öka andelen hållbara resor i innerstaden och minska andelen biltrafik.
– Beslutet innebär att vi adderar flera värden till vår innerstad samtidigt som det kommer öka attraktiviteten och tillgängligheten för fler. Men man ska också komma ihåg att den här trafikplanen är långsiktig. Den tar sikte på en kommun med 35 000 invånare fler än vad vi har i dag, förslagen är inget som kommer att ske i morgon, säger Muharrem Demirok.
Trafikplanen är en fördjupning av översiktsplanen för Linköpings innerstad och trafikstrategin. I trafikstrategin anges en övergripande inriktning om att öka andelen gående, cyklister och kollektivtrafikresenärer av det totala antalet resor. För att nå denna förändring av hur man reser krävs åtgärder som ökar attraktiviteten i att gå, cykla och åka kollektivt. Sådana åtgärder är att bygga fler gågator i stadskärnan och göra det enklare att cykla i innerstaden genom till exempel fler cykelgator.
Trafikplanen genomförs successivt i takt med att staden växer och nya behov uppstår. När Ostlänkens dragning genom Linköping och ett nytt stationsläge har bestämts kan vissa delar i Trafikplanen behöva omvärderas.
Fakta om Trafikplan för Linköpings innerstad
Trafikplan för Linköpings innerstad anger inriktningen för den fortsatta utvecklingen av innerstadens trafiksystem i enlighet med intentionerna i Utvecklingsplan för Linköpings innerstad (antagen av kommunfullmäktige 2016). Syftet är också att nå målet om en hållbar färdmedelsfördelning enligt Linköpings Trafikstrategi (antagen av kommunfullmäktige 2010). Trafikplan för Linköpings innerstad ska fungera som ett ramverk för kommande trafik- och stadsplanering i den utvidgade innerstaden. Planen ska visa hur innerstadens gator bör trafikeras och utvecklas allteftersom Linköping växer.