Mycket är sig likt, men den uppmärksamme ser att logotypen fått en mer framträdande roll. På den mörka plattan hamnar lejonhuvudet och texten i tydligt fokus. Tillsammans med uppdaterade färger och nya grafiska element blir det enkelt att snabbt identifiera Linköpings kommun som avsändare i kommunikation med kommuninvånare, besökare, företag och andra samarbetspartner.
– Den nya grafiska profilen smyglanserades faktiskt redan i somras i samband med SM-veckan. Reaktionerna som vi fått hittills har varit positiva. Förhoppningen är att lanseringen av den nya grafiska profilen upplevs som ett naturligt steg i att modernisera och förtydliga varumärket Linköpings kommun. Digitala tjänster ska vara förstahandsval i vår kommunikation och därför är det viktigt att vi har en grafisk profil som är anpassad till alla kanaler, säger Maria Ottosson, kommunikations- och utvecklingsdirektör.
Successiv övergång
– Utifrån ett hållbarhetsperspektiv är det viktigt att inte stressa med att direkt byta ut alla skyltar och profilmaterial. Vid nybeställningar används givetvis den nya grafiska profilen men vi använder upp befintliga lager med material innan vi beställer nytt. Skyltar byts ut när behov uppstår, säger Claes Ekström, kommunikationsstrateg med ansvar för varumärkesfrågor.