Hoppa till huvudinnehåll

Servicetrafik för äldre i tre stadsdelar

25 mars 2022 | Stadsplanering & trafik
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
I sommar kan så kallad servicetrafik införas som ett pilotprojekt i delar av Linköping. Satsningen riktar sig till målgruppen 65 år och äldre i stadsdelarna Berga, Johannelund och Ekholmen.

Foto: Mostphotos

Samhällsbyggnadsnämnden i Linköpings kommun har nu fattat beslut om pilotprojektet, och trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland ska fatta sitt beslut i ärendet den 31 mars.

Projektet är planerat att pågå från och med juni 2022 till och med augusti 2023 i Berga, Johannelund och Ekholmen. Dessa tre stadsdelar har många äldre invånare, bra stomlinjetrafik och trafikeras med så kallad stadszon.

- När kollektivtrafiken lades om ville man skapa snabbare, effektivare trafik för att locka fler pendlare. Det har funkat bra, men tyvärr inte för alla. För oss som är unga och rörliga är det inte så farligt att få 200 meter längre till hållplatsen, men har man svårt att gå kan det vara för långt. Detta är ett mellanting mellan färdtjänst och vanliga stomlinjer, säger Muharrem Demirok (C), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Han fortsätter:

- Vi vill testa det i områden där det bor många som har behov av att ha hållplatsen nära. Vi vill hjälpa dem som har svårt att åka med de vanliga bussarna men som ändå inte uppfyller kriterierna för att få färdtjänst.

Extra service

Servicetrafiken, som är en del av kollektivtrafiken, har god yttäckning och karaktäriseras av att fordonen är anpassade för personer med nedsatt funktionell kapacitet. Körtiderna ger föraren möjlighet till extra service och linjedragningen är anpassad för målgruppen. Hållplatserna ligger nära målpunkter för målgruppen och gångavstånden är kortare än i övriga linjenätet. Servicetrafik ger större resmöjligheter för personer som inte har färdtjänst, men som har svårigheter att resa med den allmänna kollektivtrafiken.

Servicetrafiken som planeras i Linköping är öppen för alla, det vill säga det är allmän kollektivtrafik och Östgötatrafikens ordinarie biljetter gäller. I samband med projektets start planeras en informationsinsats till personer över 65 år som är folkbokförda i de aktuella stadsdelarna.

Dialog med Östgötatrafiken

Om 35-40 personer reser med servicetrafiken per dag i de tre stadsdelarna under ett år innebär det ungefär 14 000 resor. Det ger en kostnad på drygt 2,5 miljoner kronor för hela pilotprojektet. Projektet finansieras inom samhällsbyggnadsnämndens ram.

Utformningen av projektet har skett i dialog med Östgötatrafiken. Trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland kommer att fatta beslut i ärendet den 31 mars. Protokollet från sammanträdet i Linköpings kommuns samhällsbyggnadsnämnd justeras onsdag den 30 mars.

Senast ändrad den 25 mars 2022

Senaste nytt

Vill du hjälpa till?
Förvaltningschef Magnus Sjöberg går i pension
Äldreboende och förskola i samma byggnad
Tyst minut och flaggning på halv stång den 11 februari
Linköping sänder kärlek till Örebro
Ung Zon - en ny identitet för ungdomsverksamheten
Samernas nationaldag firas den 6 februari
Därför byts busskurer ut