De busshållplatser som nu får reflexsnurror är hållplatser som finns längs vägar med mycket trafik och där det är mörkt under höst- och vintertid. Det är också hållplatser där det finns ett större antal skolelever som reser, antingen med Östgötatrafiken eller med upphandlad skolskjuts.
– Några hållplatser som får reflexsnurror är sådana där Östgötatrafikens busschaufförer har sagt att de inte ser kollektivtrafikresenärerna i tid, säger Louise Jensen, trafikingenjör på Linköpings kommun.
Kan bli fler reflexsnurror
I det här läget räknar Linköpings kommun med att införandet av reflexsnurrorna kommer att kosta omkring 100 000 kronor. Om satsningen blir lyckad kan det bli fler reflexsnurror framöver.
– Det är absolut möjligt att placera ut fler reflexsnurror om det är något som uppskattas av resenärer och busschaufförer, säger Louise Jensen.
Resenärer som vill synas bättre i trafiken kan sätta fart på reflexsnurran.
Så funkar det
Reflexsnurran kan beskrivas som en fast monterad personreflex som är avsedd att rikta uppmärksamheten mot användaren på olika platser i trafikmiljön. Den består av en hållare och en kullagrad skiva som har två ytor med reflekterande material. Användaren sätter själv skivan i rotation, och ingen ytterligare energi behövs i form av elektricitet eller batterier.
– Under den rådande situationen med covid-19 är det viktigt att vara noga med handhygien vid användandet av reflexsnurrorna, avslutar Louise Jensen.
Sofie Berlin