Problemen berodde på en störning hos leverantören Careium som innebar att de inte kunde ta emot och besvara de larm som kom in.
– Det är förstås allvarligt när något sådant inträffar, men vi har rutiner som alla utförare ska följa om det skulle bli driftstörningar. Våra utförare fick information på ett tidigt stadium, och vi uppdaterade dem fortlöpande, säger Susanna Lundstedt, biträdande förvaltningschef på Social- och omsorgsförvaltningen.
Varje utförare ansvarar för att förmedla informationen vidare till verksamhetschefer och medarbetare för att de ska kunna hantera situationen, enligt sina respektive rutiner. Alla utförare har också i uppdrag att alltid kontrollera larmen regelbundet flera gånger per dygn så att eventuella driftstörningar, som denna, upptäcks snabbt.
Det är ungefär 3 800 personer i Linköpings kommun som har trygghetslarm.
Observera att trygghetslarmen inte ersätter nödnummer och att man alltid ska ringa 112 om man är i behov av akut hjälp.