Hoppa till huvudinnehåll

Så blir du en smartare konsument i sommar

19 juni 2023 | Omsorg & hjälp
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
Ska du köpa en resa till semestern? Eller kanske handla nya trädgårdsmöbler i någon webbutik? Då finns det saker som är bra att tänka på.

Foto: Scandinav

Under sommaren är det många som reser utomlands, till exempel med flyg. Therése Johansson som är konsumentvägledare i Linköpings kommun ger rådet att läsa på ordentligt om vad som gäller för resan. Kanske innehåller den till exempel en mellanlandning.

– Om du ska resa utanför Europa kan det finnas andra regler kring flygresor. Det gäller att ha rätt dokument. Du kanske behöver ett visum, även om du bara ska vara en kort tid i landet. Det gäller också att kolla vad som gäller för ombokningar, för man har ingen ångerrätt på flygresor, säger Therése.

På webbplatsen “Hallå konsument” hittar du fler tips från Konsumentverket om flygresor:

Var kritisk

Under semestern är det många som får erbjudanden av olika slag. Det kan till exempel stå en försäljare utanför en affärslokal och sälja abonnemang.

– Du kanske kommer direkt från stranden och tycker att erbjudandet låter jättebra. Men var kritisk i ditt tänkande. Lagen om distansavtal gäller när du köper utanför en fast affärslokal, så du har ångerrätt. Men en del företag kan vara svåråtkomliga när man ska utnyttja ångerrätten. Dessutom kanske du redan har ett avtal som är bundet under en längre tid.

Om du sitter inne en regnig eftermiddag och surfar på internet så kan det dyka upp erbjudanden även där. Therése Johanssons råd är att vara kritisk om något verkar vara för bra för att vara sant.

– Ibland kan det till exempel ta lång tid att få en vara. En sida som ser svensk ut kan ha lager någon annanstans och företaget kan vara svårt att få tag i. Kolla gärna om det finns ett svenskt organisationsnummer och om det finns tydliga kontaktuppgifter - samt hur det fungerar om du ångrar dig eller gör en reklamation och behöver returnera varan.

Här får du hjälp

Om du har frågor i samband med ett köp kan du få hjälp från konsumentvägledningen i Linköpings kommun. Där kan du få veta mer om dina rättigheter, få råd före köp eller få information och stöd när du vill klaga.

Här hittar du mer information och kontaktuppgifter:

Senast ändrad den 19 juni 2023

Senaste nytt

Vill du hjälpa till?
Förvaltningschef Magnus Sjöberg går i pension
Äldreboende och förskola i samma byggnad
Tyst minut och flaggning på halv stång den 11 februari
Linköping sänder kärlek till Örebro
Ung Zon - en ny identitet för ungdomsverksamheten
Samernas nationaldag firas den 6 februari
Därför byts busskurer ut