Hos Linköpings kommuns ungdomsmottagning går det att få prata med en kurator antingen via telefon, chatt eller personligt besök. Verksamhetschefen Katharina Eklund framhåller att kuratorerna inte har expertkunskaper om just coronaviruset, men de är duktiga på att möta ungdomars känslor inför olika saker i livet.
– De kan vägleda och hjälpa till med att hantera oro och ångest. Kuratorerna möter många ungdomar till vardags, när omständigheterna är mer normala.
Kan vara anonym
Ungdomsmottagningens chatt lanserades hösten 2018. Kuratorn Jenny Fritsch säger att den har flera fördelar.
– Chatten har en låg tröskel när det gäller att kontakta oss, eftersom man kan vara anonym. Det går att ta upp allt möjligt där, och man får prata med en kurator direkt. I våra andra kontaktvägar tar det lite längre tid. Den som är intresserad av att komma på samtal hos oss kan först ställa frågor om detta i chatten.
Ännu har inte coronakrisen gjort att fler unga totalt sett söker sig till ungdomsmottagningen. Men det finns beredskap för att snabbt utöka tillgängligheten på chatt och telefon om trycket skulle öka.
Oro för anhöriga
De som ändå kontaktar mottagningen på grund av coronaviruset känner främst oro för sina anhöriga. Ungdomarna är sällan oroliga för sin egen skull.
– De kan ha äldre mor- och farföräldrar, eller andra personer i närheten som tillhör en riskgrupp. Som ung kan man då känna oro för att smitta någon. Man tycker att det skulle vara väldigt jobbigt att känna skuld för att någon annan har blivit sjuk.
Jenny menar också att en del ungdomar mår sämre av att vara isolerade från sina sociala sammanhang.
– Det gäller framför allt de lite äldre som inte får gå i skolan. De kan även vara orolig inför framtiden - hur det ska gå med allt, och vilka konsekvenserna av viruset blir. En del är ledsna över att inte få fira studenten.
Lyssnar och ger tips
Det stöd som Jenny och hennes kollegor kan ge handlar till stor del om att lyssna.
– Vi kan också hjälpa till med att sätta ord på hur ungdomarna påverkas av detta. Hos oss får de prata om det som de själva tycker är viktigt. Det finns inga krav eller fördömanden. Vi kan även ge tips kring hur de kan försöka må bättre när det är jobbigt.
Verksamhetschefen Katharina Eklund önskar att fler kände till att ungdomsmottagningens chatt finns. Den kan betyda mycket för dem som tar kontakt.
– Fokus ligger på ungdomarnas behov. Vi utformar vårt stöd för att det ska bli så bra som möjligt för dem.
Text: Per Conning
Här hittar du mer information om ungdomsmottagningens chatt och deras övriga kontaktvägar:
Här kan du se en film om chatten:
Med anledning av coronaviruset har social- och omsorgsförvaltningen ökat sin tillgänglighet när det gäller barn och familj, våld i nära relationer och äldre. Här kan du läsa mer: