I Linköping är det färre barn som går i förskola i socialt utsatta områden som Berga, Skäggetorp och Ryd jämfört med genomsnittet i kommunen. Andelen oplacerade barn har dessutom ökat i områdena jämfört med tidigare år.
Forskning visar att de barn som deltar i förskolans undervisning utvecklar bättre språkliga färdigheter och når högre kunskapsresultat i skolan.
– De utvecklingsarbeten som pågår i kommunen ligger i linje med vad kartläggningen
identifierar som utvecklingsområden. Kan vi öka antalet barn till förskolan, motverka hög frånvaro, höja kvalitén och utveckla det språkutvecklande arbetet finns goda chanser att fler barn lyckas i sina ansträngningar att nå en gymnasieexamen och egen försörjning, säger Helén Pettersson, avdelningschef förskola Utbildningsförvaltningen.
Utmaningar i arbetet
Det uppsökande arbetet har varit en utmaning under tider av pandemi, nedstängning och särskilda händelser. Det är ändå viktigt att det uppsökande arbetet får fortsätta. De barn som står längst från förskolan kräver individuella lösningar och det är i personliga möten och förtroendefulla samtal det går att hitta vägar in till förskolan.
– Även om de som deltagit i kartläggningen upplever att de fått information om förskolan och är nöjda med den, väljer de ändå att inte påbörja eller avbryta placering i förskolan. Vi behöver utveckla arbetssätt för att undvika att det blir så, säger Cecilia Björklund, samordnare på familjeprogrammen Utbildningsförvaltningen.
En förbättrad information kan hjälpa till att öka förståelsen om att förskolan är viktig för barnens utbildning, både när det gäller kunskapsinhämtning och språkutveckling.
– Det har varit intressanta möten under arbetets gång och det har kommit fram nya saker som vi inte kände till tidigare. I grunden handlar det om engagerade föräldrar som tar beslut utifrån vad man anser är barnets bästa. Undersökningen är viktig för att vi ska veta och inte gissa så att åtgärderna vi går vidare med kan träffa mer rätt, säger Cecilia Björklund.
Åtgärder framåt
Under 2022 har fem områden prioriterats i det fortsatta arbetet inom förskolan. Åtgärderna är ett första steg i att göra skillnad framåt.
- Utveckla nuvarande samverkansformer, och utifrån behov hitta nya samverkansformer för att nå de familjer som står långt från förskolan.
- Genomföra ett aktivt arbete för att fler nyanlända, utrikesfödda och familjer med utrikesbakgrund ska komma till öppna förskolan.
- Säkerställa att den information som finns om förskolan såväl inom kommunen som hos andra aktörer är relevant och likvärdig. Informationen ska tillgängliggöras för de som är berörda, särskilt fokus behövs så att den når till de som står långt från förskolan.
- Skapa och implementera rutiner inför planerade föräldraledigheter och längre utlandsvistelse så att barnens frånvaro från förskolan minimeras.
- Skapa rutiner för uppföljning vid uppsägning av förskoleplats i de fall barnet fortfarande är i förskoleålder.