I maj 2020 kom beskedet att Skäggetorpsskolan skulle läggas ner som ett led i arbetet med att höja elevernas betyg och samtidigt minska segregationen i Linköping. Från och med höstterminen 2021 skulle skolans elever nu få nya skoltillhörigheter.
Det var nödvändigt med förändringar på skolan, menade ordförande i barn- och ungdomsnämnden, Erik Östman (M). När beslutet offentliggjordes sa han:
– Trots stora politiska satsningar, samt engagerad och duktig personal, kan vi ändå se att allt färre av de elever som går på Skäggetorpsskolan får behörighet till gymnasiet. Därför måste vi göra en förändring och vi gör det med barnens bästa för ögonen.
För att beslutet om nedläggning skulle få så liten påverkan på elevernas sista år på skolan som möjligt startades ett projekt för att säkerställa elevernas och personalens flytt från skolan till nya skolor och arbetsplatser. Som projektledare utsågs Sandra Wahlström som nu har skrivit klart slutrapporten.
Stor uppslutning bland personalen
– Att ha fått vara en del av Skäggetorpsskolan, även om det var under avvecklingsskedet, är en stor ära. Skäggetorpsskolan har varit en stolt skola med många engagerade och erfarna lärare och annan personal, med en hängiven rektor och elever med stora hjärtan, säger Sandra Wahlström.
I projektet möttes Sandra av personalens oro kring om eleverna skulle få den undervisning de är berättigade till. En av de största farhågorna var att elever och personal skulle sluta på skolan i förtid. Så blev inte fallet. Endast tre från personalen gick till andra uppdrag i förtid. En bidragande orsak kan ha varit den engångssumma som vissa arbetsgrupper på skolan blev lovade om man stannade kvar under hela läsåret 20/21. Engångssumman var 25 000 kronor.
Ett gott mottagande av alla
Efter första termin på en ny skola och arbetsplats har både elever och personal från Skäggetorpsskolan i stort upplevt ett bra och gott mottagande. Hela 95,4 procent av eleverna tycker det är okej, bra eller väldigt bra på nya skolan.
“Jag mår jättebra på min nya skola. Jag var rädd att det skulle gå dåligt på den nya skolan men det var helt tvärtom. Jag har vänner från massa olika klasser, lärarna är snälla och hjälper mig när det behövs, det är lätt att skaffa vänner och självaste skolan är stor och öppen. Jag är allmänt jättenöjd med min placering.” skriver en elev i en utvärdering.
Rektorerna på de mottagande skolorna är övervägande positiva kring att de nya eleverna funnit sig till rätta. Efter en lite trevande start på nya skolan har eleverna funnit sig till rätta med både lärare och klasskompisar.
– Eleverna från Skäggetorpskolan har varit ett fantastisk tillskott och utvecklande för Tokarpskolan. De har integrerats på ett mycket bra sätt och är ambitiösa med sin skolgång, Espen Surén, rektor på en av de mottagande skolorna - Malmslättsskolan Tokarp.
Forskare följer utvecklingen
Även om Linköpings kommun nu har lagt sista pusselbiten kring Skäggetorpsskolan kommer forskare från Örebro universitet fortsätta följa utvecklingen av eleverna och arbetet på två utvalda mottagande skolor.
– Jag övertygad om att de kommer att bidrag stort i vår förståelse för vad som behöver göras för att fler ska lyckas med sin utbildning, säger Sandra Wahlström.
Text: Axel Svartling