Hoppa till huvudinnehåll

SM-veckan: Toppbetyg till Linköping som värdstad

21 oktober 2022 | Uppleva & göra
OBS! Detta är en arkiverad nyhet vilket kan innebära att informationen är inaktuell.
80 miljoner kronor i specifik turistekonomisk omsättning, toppbetyg för Linköping som värdstad och två miljoner tittare på SVT:s sändningar. Det är några av resultaten i den utvärdering som gjorts av SM-veckan i Linköping.

Utvärderingen av SM-veckan i Linköping är klar och analysen visar på en stark turistekonomisk omsättning för evenemanget och hög nöjdhet bland besökarna.

– Detta var den första SM-veckan sommar på tre år och vilken vecka det blev! Linköping var väl förberedda som värdstad och erbjöd en av de tajtaste SM-veckorna någonsin med gångavstånd mellan större delen av idrotterna vilket skapade en härlig stämning. Efter några år av pandemi är det roligt att SM-veckan håller ställningarna som populärt evenemang både bland besökare och TV-tittare, säger Maria Hallberg, projektledare för SM-veckan, Riksidrottsförbundet.

Det är Upplevelseinstitutet som, på uppdrag av Riksidrottsförbundet och Linköpings kommun, har genomfört analysen av SM-veckan sommar i Linköping 2022 när det gäller de turistekonomiska effekterna, besökarnas upplevelse och mediegenomslaget. Utvärderingen bygger bland annat på telefonundersökningar, på plats-intervjuer och en webbenkät. Totalt genomfördes drygt 2 400 intervjuer.

Enligt Upplevelseinstitutets beräkning besöktes SM-veckan av 67 600 personer, varav 64 procent var Linköpingsbor och 36 procent turister. Av turisterna var det 54 procent som övernattade, övriga var dagsbesökare. Även Linköpingsborna slöt upp. Av alla som bor i Linköpings kommun beräknas 26 procent ha besökt något av SM-veckans arrangemang.


Under SM-veckan var Borggården fylld med hela 569 kubikmeter sand. Foto: Visit Linköping 

Tillresta och lokala besökare

De tillresta besökarna som kommit till Linköping enbart för att besöka SM-veckan, bidrar med en specifik turistekonomisk omsättning på drygt 80 miljoner kronor i Linköpings kommun. Mest pengar har de konsumerat på restaurang och café samt logi.

– Det är glädjande att se det fantastiska engagemang som Linköpingsborna visade och som bidrog till fulla läktare och en härlig folkfest. Stora evenemang bidrar till Linköpings attraktivitet och är även viktiga för besöksnäringen, vilket visas tydligt i den höga turistekonomiska omsättningen. Och att se vackra bilder från Linköping under 90 timmar i SVT är av stort värde för platsen, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens ordförande Linköping.

Besökarna ger toppbetyg till Linköping som värdstad med 4,5 i samlat betyg på en femgradig skala, vilket är högst för en sommarvecka någonsin. Även funktionärernas bemötande och kunskap får höga betyg. 31 procent av SM-veckans besökare tog del av TimeOut SM-festen som arrangerades i Trädgårdsföreningen under torsdag-lördag. Där fick besökarna bland annat prova på nya idrotter under Barnens SM-vecka och se populära artister. SM-festen ges medelbetyget 4,3 av besökarna.


Cykeltävling längs Citybanan under SM-veckan 2022. Foto: Visit Linköping

"Bästa SM-veckan hittills"

– Även om Linköping har stor erfarenhet av att arrangera evenemang var det första gången vi genomförde ett så här stort evenemang som SM-veckan. Arbetet med SM-veckan kommer att lämna viktiga bidrag efter sig, bland annat har vi skapat ett närmare samarbete mellan och inom kommun, näringsliv och föreningsliv som vi kommer att ha stor nytta av framåt. Vi har också utvecklat vårt hållbarhetsarbete i samband med evenemang, något som vi också tar med oss, säger Anders Thorén på Visit Linköping, som var lokal projektledare för SM-veckan.  

Upplevelseinstitutet har också gjort en mätning av mediegenomslaget. SM-veckan har förekommit i 1 941 artiklar under den bevakade perioden maj-juli 2022 och räckvidden uppgår till 190 miljoner kontakter. Linköping omnämns i 74 procent av artiklarna, 1 430 stycken.

SVT:s tittarsiffror för SM-veckan i Linköping når en hög nivå. Räckvidden, det vill säga antalet tittare som sett tre minuter eller mer av SVT:s sändningar från Linköping, var hela 2 000 099 tittare. Flest tittare under vardagarna hade rally och crosscart och flest tittare under helgen hade orientering och skateboardslalom.

– Det innebär att en femtedel av Sveriges befolkning har sett något från SM-veckan och utöver detta hade vi också ett stort antal besökare på våra digitala plattformar. Stora delar av tävlingarna genomfördes mitt i stadskärnan med vackra vyer och ur TV-synpunkt håller jag detta som bästa SM-veckan hittills, säger Ulf Nilsson, SVT:s projektledare för SM-veckan.


Tävlingar på Stångån under SM-veckan 2022. Foto: Visit Linköping

  •       31 idrotter
  •       9 arenor
  •       Cirka 280 svenska mästare
  •       90 timmar sändningstid SVT
  •       65 SVT-medarbetare
  •       Cirka 4000 deltagare
  •       Cirka 1500 ledare
  •       Cirka 1800 funktionärer
  •       569 kubikmeter sand på Borggården
  •       4 km kravallstaket
  •       143 menssäkrade toaletter
  •       30 återvinningsstationer
  •       Mer än 150 programpunkter
  •       85 ackrediterade press/media

 

Senast ändrad den 21 oktober 2022

Senaste nytt

Vill du hjälpa till?
Förvaltningschef Magnus Sjöberg går i pension
Äldreboende och förskola i samma byggnad
Tyst minut och flaggning på halv stång den 11 februari
Linköping sänder kärlek till Örebro
Ung Zon - en ny identitet för ungdomsverksamheten
Samernas nationaldag firas den 6 februari
Därför byts busskurer ut